Persiapan awal hadapi musim tengkujuh

KOTA BHARU: Kerajaan negeri membuat persiapan awal bagi menghadapi musim tengkujuh tidak lama lagi.

Advertisement

Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Pembangunan Keluarga dan Wanita Mumtaz Md Nawi berkata, Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) membuat persiapan tersebut bagi mengurangkan risiko banjir.

Katanya antara projek yang dilaksanakan termasuk menyelenggara, mendalam saliran air, membaik pulih tebing sungai yang runtuh.

“Selain itu membaiki jambatan, mengorek saliran di mana kesemuanya melibatkan peruntukan kira-kira RM9 juta,” katanya menjawab soalan Ustaz Mohd Nazlan Mohamed Hasbulan (PAS-Limbongan) pada persidangan Dun hari ini.

Mumtaz juga berkata, kerajaan turut meningkatkan kecekapan sistem hebahan monsun tujuh hari hari lagi awal.

Selain itu pemasangan 26 stesen telemetri di sepanjang Sungai Kelantan dan Sungai Golok.

“Sebanyak 53 stesen pemantau sedia ada dinaik taraf fasa pertama dijangka siap pada November 2019 melibatkan kos RM20.9 juta.

“JPS juga akan melaksanakan Program Ramalan dan Amaran Banjir di 19 stesen di sungai lembangan Sungai Semerak Pasir Puteh dijangka bermula pada 2020,” ujarnya.

Beliau juga berkata, kerajaan negeri juga berharap masjid di seluruh jajahan mengadakan solat hajat bagi memohon kepada Allah SWT mengelakkan bencana banjir.

Manakala persiapan lain dikendalikan di bawah Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

“Kita memerlukan seramai 5,454 sukarelawan yang akan dilantik sebagai penyelia di pusat-pusat pemindahan banjir di seluruh Kelantan,” ujarnya.– HARAKAHDAILY 14/10/2019