Pendakian guna khidmat AMAL dan Briged

PASIR SALAK: Jabatan Amal Malaysia (AMAL) Kawasan Pasir Salak telah diberi mandat menjaga keselamatan sepanjang program mendaki Bukit Tunggal anjuran Persatuan Masjid Al-Ansar, Changkat Lada, Kampung Gajah, di sini kelmarin.

Advertisement

Seramai 10 anggota Jabatan Amal Pasir Salak bersama empat anggota Briged Muslimat Pasir Salak telah diberi kepercayaan oleh penganjur untuk khidmat keselamatan tersebut.

Program melibatkan 50 peserta ini bertujuan untuk melatih dan menguji tahap daya ketahanan ahli untuk mengamalkan gaya hidup sihat dan memberi pendedahan mengenai pemuliharaan alam sekitar serta keindahan flora dan fauna.

Program yang bertujuan merapatkan ukhwah ahli dan juga membangkitkan semangat kerjasama berkumpulan turut diisi dengan senaman ringan serta bacaan doa sebelum mula mendaki.

Pengisian ilmu disampaikan oleh Setiausaha Lajnah Tarbiyah PAS Pasir Salak, Ustaz Badli Habib Shah Mustafa berkenaan cara mencari arah kiblat dan kaedah mengetahui masuk waktu solat berpandukan matahari di puncak bukit.

Katanya juga, mendaki adalah sunnah junjungan Nabi Muhammad S.A.W berdasarkan sirah pendakian Baginda ketika beruzlah di Gua Hira.

Menurut Komandan Jabatan Amal Pasir Salak, Muhammad Syahrulnizam Samsudin, khidmat Jabatan Amal dan Briged sentiasa diperlukan terutama dimajlis-majlis kemasyarakatan, selain menjaga keselamatan, trafik dan bantuan kecemasan. – HARAKAHDAILY 15/10/2019