Teluk Intan dilanda banjir, mangsa terpaksa pindah

TELUK INTAN: Seramai 188 penduduk dari lima kampung yang terlibat banjir telah dipindahkan ke Pusat Pemindahan Sementara (PPS) di Sekolah Kebangsaan Changkat Jong, sejak awal pagi tadi.

Advertisement

Mangsa terlibat adalah dari Kampung Batu 7, Lorong Sidang Osman Batu 8, Lorong Mesra Batu 7 1/2, Kampung Belakang Klinik Desa Changkat Jong dan Kampung Batu 9 di Changkat Jong, di sini.

Banjir melanda sekitar kampung berkenaan setelah air Sungai Bidor dan Sungai Sungkai yang berdekatan melimpah berikutan hujan lebat melanda sejak petang semalam.

Pegawai Angkatan Pertahanan Awam Malaysia Daerah Hilir Perak, Mohd Fazly Mohamad Zawawi memaklumkan, berikutan perkembangan tersebut, pemindahan mangsa telah digerakkan.

Jelasnya, jentera bencana alam daerah digerakkan mulai tengah malam tadi apabila pihaknya mendapati paras air di kedua-dua sungai naik mendadak.

Menurut beliau juga, pihak jawatankuasa bencana memutuskan untul menjadikan Sekolah Changkat Jong sebagai PPS bagi menempatkan mangsa banjir dari 52 keluarga tersebut.

Seorang mangsa banjir, Sabariah Ibrahim, 51 berkata, air naik bagitu cepat dan mereka sekeluarga tidak sempat menyelamatkan perabut dan lain perkakas rumah yang telah ditenggelami air sedalam lebih 2 kaki.

Beliau bersama suami dan seorang anaknya berpindah ke PPS mulai jam 5 pagi juga memaklumkan, banjir seumpama berlaku setiap tahun dan berharap tindakan yang sewajarnya diambil oleh kerajaan.

Sementara itu Naib Yang Dipertua PAS Kawasan Teluk Intan, Azhar Rafaei berkata, PAS amat prihatin dengan bencana yang menimpa dan berharap semua mangsa terlibat bersabar menghadapi ujian ini. – HARAKAHDAILY 19/10/2019