Komik: DAP sebenarnya perlu didisiplinkan

BELUM pernah berlaku dalam sejarah dan hanya berlaku waktu pemerintahan PH pemimpin parti kerajaan secara konsisten menentang dan menghentam dasar dan pemimpin kerajaan, khususnya Menteri dan Perdana Menteri mereka sendiri.

Semalam tindakan ini berterusan dengan 43 pemimpin DAP membantah pengumuman Menteri Pendidikan, Dr. Maszlee Malik, yang melarang pengedaran komik ‘Inisiatif Jalur dan Laluan (BRI)’ daripada memasuki perpustakaan sekolah.

Mereka telah :

(i)    Mengecam  Dr. Maszlee yang dikatakan semakin cenderung kepada Umno yang rasis.

(ii)     Mendesak Dr. Maszlee menarik balik arahan yang disifatkan tidak munasabah dan kini mahu komik ini dibenarkan memasuki bukan sahaja perpustakaan sekolah tetapi juga perpustakaan universiti.

(iii)    Mendesak pihak polis supaya tidak melakukan siasatan ke atas Dr. Hew Kuan Yau selaku penulis isi komik ini.

Ketua Penerangan Pemuda Bersatu (Armada), Ulya Aqamah Husamudin, waktu membidas kenyataan 43 pemimpin DAP ini menyatakan mereka biadab dan mendesak DAP mendisiplinkan mereka yang menyerang Menteri-menteri sendiri.

Saya menyokong sepenuhnya kenyataan Ulya kerana tindakan Dr. Maszlee melarang pengedaran komik ini adalah tepat, isi kandungannya memang bercorak propaganda DAP, mengagungkan Negara China secara keterlaluan dan memberi salah mengenai masyarakat Melayu Islam di Malaysia.

Apatah lagi bila Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad, sendiri telah mengumumkan tidak-menahu mengenai komik ini dan menafikan memberi restu kepadanya sekali gus menunjukkan Perdana Menteri juga tidak bersetuju dengan kandungannya.

Begitupun, saya tidak bersetuju dengan Ulya yang mahu DAP mendisiplinkan 43 pemimpin DAP ini kerana sepatutnya DAP-lah yang perlu didisiplinkan oleh Perdana Menteri dan PH atas tindakan pemimpinnya menentang dan menghentam secara berterusan dasar dan pemimpin kerajaan.

Malah, sebenarnya DAP sudah tidak boleh didisiplinkan lagi, hanya menendangnya keluar dari kerajaan dan PH sesatunya cara untuk menyelamatkan negara dari mengalami kehancuran.

Jika tidak, maka semua institusi negara, termasuk polis, akan terus tidak selamat dengan terus-menerus cuba ditekan dan dicampuri urusannya oleh DAP supaya jadi selaras dengan kehendaknya.

Sekian.

“Islam Memimpin Perpaduan”

DATO’ DR. MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRI
Ahli Parlimen Kuala Nerus

Kongsikan maklum balas anda mengenai isu ini di pautan berikut : https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2828928123783866&id=569086473101387HARAKAHDAILY 20/10/2019

Advertisement