Punca banjir di Kubu Gajah sudah dikenalpasti

    LARUT: Adun Kubu Gajah, Ustaz Khalil telah turun padang melihat sendiri keadaan banjir yang telah berlarutan selama dua minggu di Kampung Bendang Luas, Kampung Bagan Baru dan Kota Raja Bersiung, di sini kelmarin.

    Advertisement

    Pada ketika ini, para penduduk dengan dibantu para petugas sedang bertungkus-lumus membersihkan rumah kediaman mereka yang terkesan oleh kejadian banjir melanda sekitar daerah ini.

    Turut serta dalam tinjauan beliau ialah wakil Jabatan Kerja Raya (JKR) Daerah Larut Matang dan Selama (LMS), Saiful Azwan Mohamad bertujuan mengenalpasti punca sebenar kejadian.

    Hasil tinjauan bersama ini mendapati banjir yang berlarutan ini antaranya berpunca daripada longkang tersumbat di mana memerlukan penyelenggaraan segera terhadap saliran air itu.

    Pegawai Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) LMS, Mohamad Khuzairi Zainudin turut bersetuju agar diadakan cadangan Rancangan Tebatan Banjir bagi memastikan perkara sama tidak berulang.

    Sementara itu, wakil penduduk setempat, Fatimah Taib amat berharap kerja-kerja tersebut dapat diberi perhatian dan keutamaan di mana maklumnya warga setempat turut sedia bergotong-royong. – HARAKAHDAILY 24/10/2019