Muslimat mantapkan kemahiran dakwah di lapangan

PADANG SERAI: Seramai 50 peserta telah menghadiri Bengkel Street Dakwah anjuran Lajnah Dakwah Muslimat PAS Malaysia dengan kerjasama Muslimat PAS Negeri Kedah dan Muslimat PAS Kawasan Padang Serai di SRITI Ibnu Umar, di sini kelmarin.

Advertisement

Program sehari ini telah menghimpunkan aktivis dakwah Muslimat dari negeri Kedah, Pulau Pinang, Wilayah Persekutuan, Selangor dan Johor yang didedahkan mengenai teori serta praktikal Street Dakwah di lapangan.

Pengerusi Lajnah Dakwah Muslimat PAS Malaysia, Dr Mardhiyah Hayati Salleh berkata, bengkel ini adalah persediaan untuk Lajnah Dakwah Negeri dan Kawasan menjalankan Street Dakwah Maulidur Rasul serentak di seluruh negara pada 12 Rabiul Awal bersamaan  9 November nanti.

Beliau mengharapkan Team Street Dakwah  Muslimat akan terus menggerakkan usaha-usaha dakwah terutamanya kepada golongan Not-Yet Muslim agar terlaksana tanggungjawab menyeru dan memperkenalkan masyarakat kepada kesyumulan Islam.

Menurut beliau lagi, memandangkan tugas dakwah kepada masyarakat terletak secara khusus kepada Lajnah Dakwah, maka ia perlu diperkasa supaya PAS dikenali oleh masyarakat sebagai sebuah entiti dakwah yang terkehadapan memimpin ummah.

Pengarah Bengkel Street Dakwah, Dr Zarleena Zakariya turut memberi pendedahan mengenai Pengurusan Street Dakwah serta panduan berkenaan kaedah membentuk Team Street Dakwah Muslimat di setiap Negeri dan Kawasan.

Bengkel kali ini turut diisi dengan slot Teknik Dakwah Kepada Masyarakat Cina oleh Azran Chan, Teknik Dakwah Kepada Masyarakat India serta Kristian oleh Ustaz Muhammad Syazwan Menon dan Dr Fatah Mad Radzi.

Mematangkan teori yang telah difahamkan kepada para peserta, bengkel kali ini diakhiri dengan praktikal Street Dakwah di lapangan. – HARAKAHDAILY 28/10/2019 

IMG 20191028 WA0005