PAS Labuan bantah cadangan naik cukai 300%

1.     KENAIKAN harga barangan berterusan

2.      Turunnya kuasa beli rakyat,

3.     Turunnya nilai matawang negara.

4.     Kurangnya  peluang pekerjaan menyebabkan pendapatan rakyat terhad dan

5.     Ekonomi Negara merudum.

Semua perkara tersebut sudah cukup membuat rakyat terseksa dan Perbadanan Labuan tidak sepatutnya menambah lagi kepayahan hidup rakyat Labuan.

Selagi lima perkara di atas tidak diperbaiki, maka selagi itulah pihak berkuasa tidak boleh melakukan sebarang kenaikkan terhadap apa jua jenis cukai ke atas rakyat.

PAS Labuan menggesa agar pihak PL dan Kerajaan PH mencari kaedah lain untuk meningkatkan sumber pendapatan mereka begitu juga pemimpin PH, rakyat menuntut janji-janji manis mereka pada PRU14 lalu. Rakyat Labuan memilih pemimpin bukan untuk dijadikan mangsa keadaan sewenangnya.

PL wajib mengukuhkan kecekapan pengurusan mereka, jangan jadikan kehidupan rakyat bertambah sukar akibat kelemahan pengurusan.

PAS Labuan juga mencadangkan agar PL maju setapak lagi dengan menggunakan kaedah Online Voting bagi memudahkan rakyat Labuan menyalurkan bantahan terhadap cadangan menaikkan kadar cukai pintu.

Kaedah menghantar dan memasukkan borang bantahan ke bangunan PL adalah merupakan cara lama dan tidak efisyen serta membazir dari segi kos (kertas, fotostat) malah akan menambah beban rakyat, melambatkan proses penelitian dan pengiraan serta menghasilkan keputusan yang tersasar dari kehendak sebenar rakyat.

PAS Labuan bimbang kaedah ini akan dijadikan alasan untuk meneruskan kenaikan cukai kadaran akibat tidak banyak borang bantahan yang dihantar.

Kesimpulannya PAS Labuan membantah dan tidak bersetuju kenaikan cukai kadaran yang dicadangkan oleh pihak Perbadanan Labuan untuk dilaksanakan.

HAJI HAMIR HAJI ZAHARI
Yang DiPertua
PAS Kawasan Labuan
10 November 2019 – HARAKAHDAILY 10/11/2019

Advertisement