Pendidikan tempang lahirkan pelajar tidak berakhlak

PADANG RENGAS: Pendidikan yang hanya menekankan kecemerlangan akademik kepada pelajarnya namun melupakan pembentukan insani, hanya akan melahirkan generasi yang ‘tempang’.

Advertisement

Demikian dinyatakan Adun Kubu Gajah, Ustaz Mohd Khalil Yahaya ketika merasmikan Hari Anugerah Cemerlang PASTI Az-Zahra’, Taman Puncak Bougainvillea di USAS Resort Kuala Kangsar, semalam.

Menurut beliau lagi, gejala ni dapat dilihat sebagaimana isu yang tular mengenai perlakuan seorang graduan Institusi Pengajian Tinggi Awam apabila telah bertindak tidak sopan ketika majlis konvokesyen yang meraikannya.

Katanya pada di majlis mengumpulkan 250 hadirin itu, hal tersebut berbeza dengan PASTI di bawah kendalian PAS di mana membawa pendekatan yang menekankan pembentukan akidah dan akhlak bagi kanak-kanak di peringkat pra sekolah.

Dalam majlis tersebut, Ahmad Haseef Afnan Mahisan Aswadi dinobatkan sebagai Tokoh Murid dengan meneria Anugerah Imam Syafie), sementara Nur Ateeya Mumtazah Mohamad Amin pula telah dipilih bagi Anugerah Ibnu Sina yakni bagi Terbaik Akademik.

Manakala Akil Rifqy Yuzam Shah dan Nur Ardini Naurah Mohd Azhar pula masing-masing telah mendapat Anugerah Ahmad Yassin atas rekod Terbaik Kokurikulum.

Penasihat PASTI Az-Zahra’, Ustaz Ahmad Kamil ketika ditemui pula berkata, bilangan murid yang mendaftar semakin meningkat pada setiap tahun di mana pihak pengurusan telah merangka pelan jangka panjang bagi membina Kompleks PASTI Az-Zahra’.

Sebarang sumbangan untuk tujuan pembangunan itu boleh disalurkan ke akaun Maybank (5580 9705 9670) atas nama Pusat Asuhan Tunas Islam Az-Zahra’. – HARAKAHDAILY 10/11/2019