Biarlah zakat untuk Islam

UNTUK apa orang Islam gatal hendak mengagihkan pungtan zakat kepada orang luar Islam?

Advertisement

Adakah justeru tujuan akademik? Atau hendak menunjukkan keterbukaan agama Islam? Atau hendak menunjukkan Islam itu adil kepada semua? Atau satu kaedah dakwah agar semuanya menjadi Islam? Atau demi politik supaya masing-masing menyokong politik Islam atau politik yang dipimpin oleh orang Islam?

Atau sudah tidak ada bantuan lagi bagi fakir miskin bukan Islam dari sumber bukan Islam? Atau Malaysia sudah mengatasi kemakmuran zaman pemerintahan Umar Abdul Aziz, tidak tahu bagaimana hendak menghabiskan pungutan zakat tahunan yang mungkin berlambak-lambak setiap tahun?

Ia bukanlah isu besar di kalangan rakyat berbagai kaum di Malaysia tenang bagaimana hendak mengagih sama rata di kalangan masyarakat majmuk di sini.

Cina dan India bukanlah bangsat sangat hingga tidak dapat membantu kaumnya yang fakir miskin dan yang bangsat.

Duit Ananda Krishnan tidak habis jika dia bantu sekalian fakir kaum India yang ada. Robert Kuok yang hartanya lebih besar dan lebih tinggi dari Gunung Uhud tidak habis dan tidak luak jika dia hendak menanggung sekalian fakir Cina.

Jika Mara ditubuhkan bagi membantu nasib dan ekonomi Melayu dan Bumiputera luar bandar, maka Robert Kuok boleh tubuh 40 Mara bagi membela fakir Cina luar bandar dan di bandar. Demikian juga digabungkan kekayaan Ananda Krishnan dan Tony Fernandes nescaya mereka boleh tubuh berpuluh-puluh Mara di seluruh negara.

Pungutan zakat, sekalipun berlambak-lambak setiap tahun, tidak habis diagih-agihkan, ia ibarat hak buku lali harta Ananda dan Robert. Punguan zakat itu sikit sangat dibandingkan dengan harta sekalian saudagar Cina dan sekalian jutawan India.

Adalah benar pungutan zakat itu bertimbun. Zakat tahun ini belum habis diagihkan, tahun berikutnya datang lagi, bahkan lebih banyak.

Dipercayai masih banyak bidang yang patut dibantu jabatan zakat belum dikesasn dan diberi bantuan. Masih ramai penjaja pasar malam tidak cukup modal tidak tahu di mana hendak mencari modal, hingga ada penjaja mencari ah long.

Begitu ramai orang yang tidak berumah terpaksa menyewa, sewanya bukan pula kecil, tetapi jabatan zakat tidak cari mereka dan mungkin mereka tidak dikira sebahagian daripada asnaf.

Kakitangan pemerintahan Umar Abdul Aziz tidak ada statistik dan komputer untuk mengesan orang yang patut dapat bantuan zakat dan baitul mal. Sesudah tidak ada yang memerlukan, baginda cari sekalian yang berhutang dilunaskan hutang masing-masing.

Setiap ada solat jenazah di masjid atau surau, keluarga si mati menyeru orang ramai yang si mati ada berhutang agar menghubungi mereka bagi menjelaskan hutang itu. Terhalang si mati masuk syurga jika hutang tersangkut. Maka pemegang zakat boleh mengadakan satu sistem sekalian yang berhutang tetapi tidak mampu menjelaskan hutang supaya mendaftarkan hutang supaya pemegang amanah zakat memerhatikan perkara itu.

Duit zakat di tangan Umar Abdul Aziz banyak lagi. Lalu baginda cari si bujang hendak kahwin membiayai kahwinnya. Sekarang ini belanja sambutan kahwin tinggi dan mas kahwin pun tinggi. Jabatan zakat patutnya mengadakan katering membantu bapa pengantin meringankan urusan kahwin anaknya.

Masih banyak keperluan orang Islam yang belum dibantu jabatan zakat. Biarlah ia diagih pada asnafnya. Ada pun fakir kafir biarlah baitul mal yang tidak menggunakan wang zakat memikirkan masalahnya. Atau ada peruntukan jizyah untuk mereka, selain dari bayaran jizyah dari mereka, mungkin Ananda dan Robert boleh keluarkan bantuan.

Atau adakah zakat hendak disalurkan kepada bukan Islam itu gara-gara politik bukan Islam hendak mengambil duit zakat itu dan apa saja yang ada pada orang Islam? – HARAKAHDAILY 11/11/2019