SRITI, SMITI Muallim perlu dana pembangunan

    TANJONG MALIM: Majlis Hi-Tea Pelancaran Dana Pembangunan SRITI dan SMITI Muallim telah dilangsungkan bertempat di tapak pembinaan institusi pendidikan tersebut di Kampung Sungai Sempa, Slim River, di sini baru-baru ini.

    Advertisement

    Program dirasmikan Ketua Ulamak PAS Pusat, Dato’ Dr Nik Muhammad Zawawi Salleh ini bertujuan mengumpul dana untuk meneruskan kerja pembangunan SRITI dan SMITI Muallim yang dijalankan secara berperingkat.

    Pengerusi Lajnah Pendidikan PAS Negeri Perak, Dr Khaled Mat, berkata, bermula tahun 2020, sebanyak tujuh SMITI akan memulakan operasi di seluruh negara di mana tiga daripadanya adalah di negeri Perak.

    “SRITI Muallim memulakan operasi pada 1 April 2014 dan kini mengorak selangkah kehadapan dengan penubuhan SMITI Muallim yang akan beroperasi di tapak ini pada sesi persekolahan 2020,” ujarnya.

    Dalam ucapan perasmian yang disampaikan Ustaz Zawawi, beliau menekankan kepentingan institusi pendidikan yang menerapkan nilai-nilai Islam dan akhlak tinggi serta melahirkan generasi bakal mencorak kepimpinan negara akan datang.

    “Kerja untuk membangunkan sebuah institusi pendidikan ini bukanlah suatu perkara yang mudah, ia memerlukan pengorbanan yang amat tinggi daripada seluruh  jawatankuasa yang terlbat.

    “Melihat situasi generasi muda hari ini yang semakin membimbangkan, sudah tiba masanya untuk ibubapa menghantar anak-anak ke SRITI dan SMITI untuk memastikan mereka terus dididik dalam acuan Islam,” ujarnya yang juga Ahli Parlimen Pasir Puteh.

    Program ini turut dihadiri oleh Ketua Pengarah Jabatan SMITI Malaysia, Hasan Aladi Ahmad dan Pesuruhjaya PAS Perak, Razman Zakaria serta Pengarah SRITI Perak, Ustaz Muhammad Zulfadli Zainal.

    Juga bersama adalah wakil Jabatan SRITI Malaysia, Zuremi Ramli dan Yang DiPertua PASTanjong Malim, Ustaz Mohd Tarmizi Abd Rahman dan kepimpinan di peringkat negeri serta kawasan.

    Kepada yang berminat untuk memberikan sumbangan bagi tujuan pembangunan SRITI dan SMITI Muallim bolehlah salurkan sumbangan terus ke akaun Bank Rakyat (1109-5100-0737) atas nama Sekolah Rendah Integrasi Islam.

    Untuk sebarang pertanyaan, bolehlah menghubungi Ustaz Sayed Zamzuri di talian 012-313 0923 atau Dr Khaled di talian 013-519 5057. – HARAKAHDAILY 18/11/2019