Faktor kekuatan dan kelemahan umat Islam

    AMPANG: Rahsia kekuatan umat Islam tersimpan di dalam dua faktor seperti yang disebut dalam al-Quran, namun sebaliknya kata para ulamak akan menjadi lemah apabila mengabaikannya.

    Advertisement

    Pengerusi Lajnah Dakwah PAS Pusat, Ustaz Nasrudin Hassan menghurai perkara tersebut pada Ceramah Muafakat Nasional: Penyatuan Ummah di Taman Dagang Fasa 2A, di sini kelmarin.

    Faktor pertama kemukanya, melibatkan tuntutan Allah dalam usaha pelaksanaan syariat, mencegah kemungkaran dengan tidak membiarkan kezaliman bermaharajalela dan mengekalkan tahap keimanan.

    “Jika (meninggalkannya) kita akan menjadi umat belasahan dan menjadi hina serta hilang kekuatan. Sedang faktor kedua, adalah kesatuan di mana hilangnya kekuatan umat Islam apabila mereka tidak bersatu.

    “Justeru, apabila kita telah bersatu, hal inilah yang menggerunkan musuh Islam dan membuatkan mereka tidak senang duduk,” jelas beliau mengingatkan umat yang terleka.

    Majlis dihadiri penduduk setempat ini turut diisi dengan ceramah oleh tokoh agamawan Umno, Dato’ Dr Fathul Bari Mat Jahya. – HARAKAHDAILY 24/11/2019