‘Jangan khatan tapi tak solat’ – Khalil Idham

KUALA KANGSAR: Tuntutan dan tanggungjawab kerja jangan sehingga menidakkan kewajiban menunaikan solat bagi pekerja di mana ia merupakan sebahagian hak asasi dalam menjalankan perintah agama.

Advertisement

Namun realiti terjadi di era PH, apabila banyak dilaporkan mengenai sikap majikan bukan Islam yang bertindak atau menguatkuasakan peraturan menghalang para pekerja Islam menunaikan solat pada waktu kerja.

Kekesalan tersebut disuarakan Yang DiPertua PAS Kawasan Kuala Kangsar, Dato’ Drs Khalil Idham Lim pada Majlis Khatan beramai-ramai di Surau Muhammadiah, Bukit Chandan, di sini kelmarin dahulu.

Menurutnya, kes-kes berkaitan telah menjadi isu besar termasuk disuarakan hingga ke perbahasan Parlimen termasuk dibawa Ahli-ahli Parlimen PAS kepada Menteri Sumber Manusia, namun tiada tindakan sewajarnya.

Beliau mengaitkan isu dan cabaran umat itu dengan realiti masyarakat kini yang menuntut mereka melaksanakan ibadah dengan memiliki kefahaman jelas, contohnya dalam memenuhi kewajiban solat dan sunnah khatan.

Program anjuran Lajnah Kebajikan dan Kemasyarakatan PAS Kuala Kangsar dan PAS Cawangan Bukit Chandan serta Pertubuhan Perubatan Ibnu Sina Malaysia (PAPISMA) itu turut mendapat kerjasama Jabatan Bomba.

Menurut Pengerusi Lajnah Kebajikan dan Kemasyarakatan PAS Kuala Kangsar, Abu Bakar Baharudin, program itu bertujuan membantu ibu bapa meminimumkan kos berkaitan khatan anak-anak. – HARAKAHDAILY 11/12/2019