‘Sugarbook’ ancaman kepada institusi keluarga

KUALA LUMPUR: Kerajaan sepatutnya berusaha mengatasi keruntuhan akhlak dan moral generasi muda masa kini yang telah terkesan dengan kebobrokan budaya pergaulan bebas, LGBT dan seks songsang.

Advertisement

Namun sebaliknya berlaku apabila isu papan iklan Sugarbook di Bangsar dan Mont Kiara menunjukkan tindak-tanduk kerajaan seolah-olah bersedia mengundang keruntuhan akhlak generasi yang lebih parah.

Pengerusi Lajnah ‘Alimat dan Pembangunan Keluarga Ulamak PAS Pusat, Ustazah Ana Mastura Ismail mengingatkan kerajaan terhadap ayat 32 surah Al Isra’ yang menegah mendekati zina dan ianya perbuatan keji serta jalan buruk.

Pertikainya kewajaran kerajaan membenarkan iklan TheSugarbook terpampang secara terbuka di Malaysia di mana Islam sebagai agama rasminya seolah-olah mempromosikan tindakan yang membawa kepada zina.

“Islam memberi kebebasan kepada umatnya, namun tertakluk kepada batasan antaranya untuk menjaga agama serta maruah diri. Sebaliknya Islam tidak memberi kebebasan individu secara mutlak.

” Ini berbeza dari kebebasan yang diperjuangkan pihak liberal yang akhirnya memudaratkan. Kerajaan juga berperanan mendidik rakyat agar menghayati agama dengan tatacara pergaulan yang dibenarkan.

“Ini demi membina masa depan generasi muda agar dapat membina rumahtangga yang benar-benar bahagia lagi harmoni. Selain golongan remaja terlibat sebagai sugar babies, kaum wanita yang terdiri daripada suri rumah, ibu tunggal dan janda juga turut terlibat.

“Ini jelas bertentangan dengan prinsip kekeluargaan Islam yang seharusnya diperjuangkan sebagai Rahmatan Lil ‘Alamin,” tegas Ustazah Mastura.

Menurutnya, permasalahan ini jika tidak ditentang akan membuka ruang yang lebih luas kepada pihak Liberal dan Sekular di mana menjadi agenda merungkai kehidupan masyarakat Malaysia agar bebas daripada ikatan agama serta adab budaya.

Beliau berharap agar umat Islam sentiasa peka serta segera membanteras perkara maksiat yang mengundang kemurkaan Allah sebagai usaha mencegah agenda Liberal daripada terus memberi ancaman. – HARAKAHDAILY 19/12/2019