Pesawah terhimpit, bendang ‘dijarah bangsa asing’

TERIK matahari yang memanaskan keluasan tanah sawah dan memancarkan cahaya ke alam ini tidak sebagaimana hakikat kehidupan dilalui para petani sawah. Malah, kedatangan tahun baharu 2020 langsung tidak membawa erti buat mereka, sebaliknya dipenuhi pula keluh kesan atas nasib menimpa.

Advertisement

Sepanjang November dan Disember lalu, mereka sepatutnya sudah menabur benih ke petak-petak sawah bagi memulakan penanaman musim baharu. Malangnya, rutin kerja para pesawah terencat oleh masalah benih padi yang sepatutnya disediakan Jabatan Pertanian sebanyak 70,000 tan setahun, selain 6,000 tan lagi bagi kemungkinan bencana alam.

Namun, benih musim ini dikatakan hanya tersedia sebanyak 50,000 tan sahaja dan lebih mengejutkan kuota tersebut telah habis diagihkan. Sedangkan majoriti pesawah terutama di Utara Semenanjung mengadu tidak menerimanya. Apabila perkara tersebut disuarakan, mereka dimaklumkan benih padi berkenaan telah dihantar ke Langkawi.

Hal ini menimbulkan pertikaian kerana padi dihasilkan di Langkawi sepatutnya varieti lain, lalu terbongkar pelbagai dakwaan antaranya benih padi telah diterima oleh pihak tidak sepatutnya. Ia telah mula menjadi polemik yang dialami oleh kebanyakan pesawah terutama di Utara, namun pihak Menteri Pertanian terutamanya seperti tidak mengendahkannya.

Mewakili suara tersebut, pesawah dari Kampung Alor Madi, Kuala Kedah, Md Zamri Din, 54, menceritakan situasi yang sedang berlaku. Katanya, pesawah patut mula menabur pada Oktober lalu, tetapi benih tidak sampai, sedangkan air sudah mula mengairi petak-petak sawah sebagaimana dijadualkan. Hal tersebut menurutnya, bererti benih subsidi tidak sampai kepada para petani.

Akibatnya dan demi melangsungkan penghasilan padi untuk mengeluarkan beras sebagai ruji makanan rakyat negara ini, para pesawah terpaksa membeli sendiri. Jika selama ini benih padi subsidi hanya berharga RM30 bagi 20 kilogram, tetapi pesawah terpaksa membeli dengan harga sehingga RM48. Bahkan, ada varieti mencecah kepada RM80 tanpa subsidi.

“Pemberian benih subsidi selama ini melalui Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) kerana PPK tahu jumlah petani dan keperluannya. Tetapi sekarang wujud ‘broker’ yang mungkin mengatasi peranan di Kementerian.

“Jadi benih padi ini ‘dibawa lari’, dijual untuk keuntungan wang. Sedangkan petani amat memerlukan. Benih yang mai (datang) pun ada masalah kualiti. Jadi musim ini kos kami meningkat, bendang nak kena buat juga,” keluhnya.

Perincinya, pesawah menghadapi kos sehingga RM1,200 antaranya RM80 upah, RM100 benih, RM500 sewaan bendang, RM200 racun rumput ulat, RM120 mesin menuai, RM30 kos lori; semua bagi satu tan penghasilan. Tetapi perolehan wang, hanya RM1,600; satu jumlah pendapatan yang sangat menyesakkan kehidupan pesawah.

Itu tidak termasuk diuji dengan penyakit yang menyerang padi, menyebabkan para pesawah dan keluarga mereka terus berada dalam putaran kemiskinan, selain berhutang di sana sini.

“Jadi kami ini para petani sawah mintalah dari kerajaan, tolong bagi subsidi (benih padi) ini melalui PPK yang cukup ikut kuota seperti sebelum ini. Mai zaman PH ini yang jadi lagu (seperti) ini, dulu (masa BN) tak jadi.

“Subsidi mesti melalui PPK. Surat ‘order’ pun kena ikut PPK,” ujarnya menegaskan bahawa melalui cara ini sahaja menjadi penyelesaian terhadap masalah dihadapi para petani sawah.

Bidasnya, memang menjadi satu kehairanan apabila benih subsidi padi itu ‘hilang’, tetapi terdapat pula jualan di kedai tertentu di mana mengecewakan banyak petani adalah dimiliki oleh bukan Bumiputera. Tempelaknya, kejadian tersebut sudah tentu kerana wujudnya ‘tangan-tangan ghaib’ dan Kementerian Pertanian mesti menyiasat, menjelaskan dan mengambil tanggungjawab.

Tegas beliau, kepentingan petani dalam mengeluarkan keperluan negara sewajarnya dipermudahkan, selain bertujuan mencapai sasaran diperlukan negara. Beliau menyifatkan tanah sawah kini sedang ‘dijarah’ dan dikuasai bangsa asing atas penyelewengan yang berlaku untuk pihak tertentu meraih keuntungan diri. – HARAKAHDAILY 8/1/2020