Sasar wujudkan 150 KOHILAL Mart

KUALA LUMPUR: Koperasi Al-Hilal Malaysia Berhad (KOHILAL) julung kalinya melancarkan KOHILAL Mart yang menawarkan 31 kepelbagaian produk dari jenama KOHILAL.

Advertisement

Selain itu, KOHILAL turut mengalu-alukan usahawan Melayu-Islam serta produk daripada koperasi lain untuk mempamer dan menjual produk masing-masing di KOHILAL Mart.

Menurut Pengerusi KOHILAL, Mustaffa Salleh, KOHILAL Mart dibuka berikutan permintaan ramai dan sebahagian agenda tahun ini, namun kebetulan diasak dengan fenomena luar biasa ‘Buy Muslim First‘ (BMF) memaksa pihaknya mengembangkan pemasaran produknya.

“Memang perancangan yang telah kita atur kebetulan sekarang ini permintaan mart itu kita segerakan awal tahun ini kerana permintaan.

“Masa kami tandatangan usahasama KOHILAL bersama UMMAH dan ABATA pada 23 Julai 2019, kami tidak fikir lagi pasal benda (BMF) itu kerana kami kena ubah sikit sistem baru rangkaian. Selepas daripada itu barulah (BMF) meletup.

“Tempat ini asalnya dipanggil JUTEKO ‘Jualan Terus KOHILAL’. Jadi ambil keadaan semasa tadi supaya orang lebih seronok dan kita lebih mudah gerak itu yang adanya KOHILAL Mart,” kata Mustaffa.

Pengerusi KOHILAL, Mustaffa Salleh

Katanya, urusan permohonan sijil halal daripada JAKIM untuk produk dari kilangnya telah hampir selesai.

Pengguna juga boleh mendapatkan produk KOHILAL menggunakan aplikasi mobile membeli belah atas talian iaitu ABATA yang menawarkan kepelbagaian produk muslim dan perkhidmatan dengan khidmat penghantaran, penjualan.

Kata Mustaffa, pada tahun ini KOHILAL menyasarkan150 buah KOHILAL Mart di seluruh negara dengan dibantu oleh NGO Gerakan Pembela Ummah (UMMAH) dan ABATA.

Sehingga November 2019, jualan produk KOHILAL meningkat mendadak sebanyak 60 peratus iaitu RM1,686 255.12 juta berbanding tahun 2018 RM1,039 915.70 juta.

Pelancaran KOHILAL Mart dirasmikan oleh Pengerusi Eksekutif Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) Dato’ Nordin Salleh semalam di premis KOHILAL Mart di Diamond Square, Setapak, di sini.

Pengerusi Eksekutif Suruhanjaya Koperasi Malaysia, Dato’ Nordin Salleh melihat demonstrasi aplikasi mobile iaitu ABATA sebuah platform membeli belah atas talian.

Turut hadir menyaksikan majlis pelancaran itu NGO UMMAH dan ABATA.

Menceritakan produk KOHILAL, Pengerusi Jawatankuasa Produk dan Pemasaran KOHILAL, Daud Dollah berkata syarikatnya akan menambah produk dari semasa ke semasa mengikut permintaan pasaran.

Antara produk keluaran KOHILAL adalah sabun serbuk pencuci, pencuci pinggan mangkuk yang dikeluarkan sendiri dari kilang KOHILAL yang terletak di Batu Caves.

“Kita buat bam serai, bam pala kemudian kita buat ubat gigi dan kerjasama syarikat lain kita juga keluarkan produk sabun mandi, produk minuman seperti coklat malt, jus kurma dan sebagainya dengan harga yang lebih murah dan berpatutan,” kata Daud.

KOHILAL katanya setakat ini memilih mengembangkan rangkaian dan menggunakan platform media sosial sebagai cara memperkenalkan produknya kepada pengguna. – HARAKAHDAILY 10/1/2020