‘Street Dakwah’ tangkis dakwaan negatif kepada Islam

ISKANDAR PUTERI: Lajnah Dakwah Dewan Muslimat PAS Negeri Johor telah mengadakan Street Dakwah di sekitar Pasaraya EON, Skudai, di sini kelmarin dahulu.

Advertisement

Program ini diadakan sebagai kegiatan dakwah untuk menyebarkan risalah Kenabian dalam Islam serta menyantuni masyarakat terutama kalangan bukan Islam.

Street Dakwah kali ini dijalankan dengan kerjasama NGO Multiracial Reverted Muslim yang juga telah menyediakan risalah edaran, borang soal selidik dan placard.

Para peserta yang menyantuni mad’u telah cuba memberikan penerangan berkenaan Kenabian dalam Islam dengan membawa tema “Muslim Love Jesus and Muhammad (peace be upon them)”.

Menurut Pengerusi Lajnah Dakwah Muslimat PAS Johor, Sabariah Mohd Amin, Street Dakwah ini telah memberikan kefahaman kepada masyarakat bukan Islam yang rata-ratanya mempunyai persepsi negatif terhadap Islam.

“Ada yang menolak pemberian risalah dari kami dan mengatakan Islam adalah agama yang tiada toleransi. Namun, ramai juga yang bersikap terbuka serta mendengar penjelasan dari kami dan menerima pemberian risalah kami dengan baik.

“Apa yang utama dari inisiatif ini diharapkan usaha kecil kami hari ini menjadi asbab hidayah dari Allah S.W.T untuk mereka,” ujarnya yang juga Naib Ketua Muslimat PAS Johor. – HARAKAHDAILY 13/1/2020