Majlis tahnik, berendoi ‘dihidupkan’ kembali

LARUT: Sekretariat Pusat Khidmat DUN Kubu Gajah buat julung kalinya telah menganjurkan Majlis Tahnik dan Berendoi yang dilangsungkan di premis tersebut, di sini baru-baru ini.

Advertisement

Majlis dijayakan dengan kehadiran para pelajar tahfiz An-Nahdhoh, Kubang Semang yang didatangkan khas dari Pulau Pinang itu bermula dengan bacaan tahlil.

Majlis tahnik bayi-bayi yang menyertai majlis telah disempurnakan Ahli Jawatankuasa Ulamak PAS Pusat, Ustaz Mutalib Maarof di mana terdahulu mengalukan majlis tersebut.

Dalam ucapannya, beliau menghargai usaha menghidupkan kembali khazanah Melayu yang hampir pupus di mana ia amat baik apabila diserikan dengan alunan zikir dan ayat suci al-Quran.

Menurutnya, menjadi sunnah Rasulullah S.A.W untuk tahnik bayi yang baharu lahir dilakukan, adapun majlis berendoi adalah adat Melayu, namun dilakukan secara patuh syariah.

Para ibu bapa bayi yang menyertai majlis ini turut teruja selain mereka turut menerima hadiah khas hiasan buaian bayi paling kreatif ditaja oleh pihak Pusat Khidmat DUN.

ADUN Kubu Gajah, Ustaz Khalil Yahaya dalam pesanannya berharap program kemasyarakatan seperti itu mengeratkan silaturahim sesama para penduduk di sini.

Beliau juga mengalu-alukan sumbangan para dermawan dalam melangsungkan usaha kemasyarakatan di DUN Kubu Gajah ke akaun Maybank 1580 5191 1775. – HARAKAHDAILY 5/2/2020