Dominasi peniaga asing perlu segera diatasi

KERAJAAN sewajarnya mengambil tindakan yang tegas secara konsisten dan telus tanpa berkompromi bagi benar-benar menangani perniagaan sama ada hasil pertanian, perikanan mahupun makanan di pasar borong yang majoritinya dimonopoli oleh warga asing. Ini agar tidak terus berulang, selain negara tidak mengalami kerugian yang besar pada masa akan datang.

Advertisement

Amat menyedihkan ketika mana tinjauan Berita Harian baru-baru ini yang membongkarkan pasar borong di sekitar Kuala Lumpur masih lagi didominasi oleh warga asing sama ada sebagai peniaga, peraih mahupun pemborong, walhal serbuan dilakukan pada suku kedua tahun lalu. Persoalan yang timbul, bagaimana pasar-pasar tani di seluruh negara yang mungkin belum dibongkarkan seandainya turut dimonopoli oleh warga asing?

Tambahan pula, perkara yang paling mengecewakan apabila sesetengah warga tempatan yang mempunyai lesen sewenangnya menyewa atau menjual lesen mereka kepada pihak ketiga demi mengaut ‘untung atas angin’. Tindakan mereka ini menyebabkan pekebun, peruncit dan peniaga tempatan akan terus tertindas dan peluang usahawan tempatan terutama golongan muda juga akan terbatas walhal di negara sendiri.

Polemik isu ini masih lagi tiada penyelesaian yang jitu meskipun telah lama bersarang dan Kerajaan seharusnya melakukan sesuatu secara proaktif bagi membanteras perkara ini supaya sumber makanan utama negara tidak dikawal oleh peniaga asing.

Penubuhkan jawatankuasa khas yang melibatkan KPDNHEP, Kementerian Pertanian dan Asas Tani, Kementerian Dalam Negeri dan Kementerian Wilayah Persekutuan serta KPKT pada tahun lalu itu masih menjadi tanda tanya. Usaha membanteras penguasaan pasaran perniagaan oleh warga asing sama ada dalam rantaian urus niaga di peringkat borong, runcit dan pengguna diharapkan dapat dilaksanakan secara komprehensif.

Bahkan, tindakan Kerajaan yang akan membatalkan kontrak, permit import (AP) dan lesen yang dijual kepada pihak ketiga pada tahun ini seharusnya dilaksanakan secara menyeluruh dan agresif sekali gus dapat mengekang isu tersebut daripada terus berulang.

Pemantauan dan penguatkuasaan termasuk operasi ‘pemutihan’ secara bersepadu ke atas perniagaan yang didominasi oleh warga asing mesti dilaksanakan secara berterusan di seluruh pasar tani dalam negara ini dengan kerjasama antara Pihak Berkuasa Tempatan (PBT), Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) dan anggota penguatkuasaan yang terlibat.

“Islam Memimpin Perpaduan”

YB SENATOR DATO’ HAJI HUSAIN AWANG
Pesuruhjaya PAS Negeri Terengganu
Ahli Dewan Negara – HARAKAHDAILY 6/2/2020