Attention Seeker yang memualkan

HARI ini tersebar video menunjukkan reaksi seorang wanita dicemuh dan disindir setelah menunjukkan reaksi agresif apabila kereta beliau hampir ditarik pihak berkuasa. Ramai yang menulis komen dan ulasan memalukan, mengejek wanita sebagai makhluk yang mudah mengamuk, bahkan mangsa rakaman tersebut diketawakan perakam video.

Mereka mungkin menganggap wanita tersebut kurang siuman, namun orang gila sebenarnya bukan mereka yang hilang kawalan emosi, sebaliknya tukang rakam dan sebar video.

Gila mahukan perhatian, hingga sanggup memalukan saudara se-Islam sendiri untuk meraih peluang viral dan trafik tinggi di medsos.

Sedangkan orang-orang soleh terdahulu sangat takutkan kemasyhuran.

Al-Fudail mengatakan;

Advertisement

“Jika engkau mampu untuk tidak dikenal, lakukanlah. Tidaklah membahayakan dirimu bila dirimu tidak dipuji. Dan tidaklah membahayakanmu bila kamu dicela di mata manusia, tetapi disukai di sisi Allah.”



Ibnu Muhairiz sering mengatakan dalam doanya;


“Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepada-Mu untuk tidak dikenal.”


Penyakit gemarkan kemasyhuran, mahukan perhatian manusia tertumpu pada diri, nyata membuktikan masyarakat hari ini semakin kurang nilai empati. Gilakan jumlah like, view dan share di media sosial hingga mengabaikan kewajipan bersaudara.

Sabda Rasulullah S.A.W;


وَكُوْنُوا عِبَادَ اللهِ إِخْوَاناً. الْمُسْلِمُ أَخُو الْمُسْلِمِ لاَ يَظْلِمُهُ وَلاَ يَخْذُلُهُ وَلاَ يَكْذِبُهُ وَلاَ يَحْقِرُهُ. التَّقْوَى هَهُنَا –وَيُشِيْرُ إِلَى صَدْرِهِ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ – بِحَسَبِ امْرِئٍ مِنَ الشَّرِّ أَنْ يَحْقِرَ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ، كُلُّ الْمُسْلِمِ عَلَى الْمُسْلِمِ حَرَامٌ دَمُهُ وَمَالُهُ وَعِرْضُهُ

(رواه مسلم)

“Jadilah kalian hamba-hamba Allah yang bersaudara. Seorang muslim adalah saudara bagi muslim yang lainnya, (dia) tidak menzalimi saudaranya dan tidak mengabaikannya, tidak mendustakannya dan tidak menghinanya. Takwa itu di sini (seraya menunjuk dadanya sebanyak tiga kali). Cukuplah seorang muslim dikatakan buruk jika dia menghina atau memalukan saudaranya yang muslim. Setiap muslim atas muslim yang lain; haram darahnya, hartanya dan kehormatannya. (Haram ditumpahkan darah, diambil harta secara batil serta dijatuhkan maruah dan air muka).”

(Hadith Riwayat Muslim)


Bersimpatilah pada saudara-saudara kita yang kurang bernasib baik. Setiap kita bertarung dengan tekanan hidup yang berbeza.

SOFIA ALWANI ALI – HARAKAHDAILY 10/1/2020