Kematian yang menghidupkan jiwa

BERITA kematian selebriti terkenal tanah air, Abam Bocey atau nama sebenar, Syed Umar Mokhtar Al-Juffrey masih dikongsi dan disebar oleh netizen di laman media-media sosial masing-masing. Sesungguhnya kematian merupakan sebaik-baik peringatan buat kita yang masih hidup. Kita menyaksikan bagaimana kisah kematian orang lain, lalu mempersiapkan diri cara bagaimana pula cerita kematian kita nanti.

Umum mengetahui sepanjang perjalanan akhir Almarhum bertemu Maha Pencipta, dihadiri oleh ribuan orang termasuk asatizah, rakan media, selebriti dan peminat-peminatnya. Antara kebaikan yang boleh kita semua ambil daripada kisah-kisah yang diceritakan mengenai Almarhum Abam ialah sentiasa menjaga hati ibu yang masih hidup, berbuat taat dan berbakti kepadanya, mendekati orang-orang yang berilmu dan menghadiri majlis-majlis ilmu serta banyakkan bersedekah.

Anak seni juga hamba Allah S.W.T yang berhak mendapat rahmat kasih sayang-Nya. Mereka juga sentiasa berusaha untuk melaksanakan taklifan sebagai hamba Allah S.W.T dengan cara tersendiri. Bukan semua artis dan anak seni yang menjadikan hiburan untuk keseronokan dan populariti semata-mata.

Kami merakamkan ucapan takziah buat keluarga Almarhum terutama ibu, isteri, bayi kecil dan adik yang ditinggalkan. Moga kalian dikurniakan ketabahan dan kesabaran untuk meneruskan kehidupan tanpa insan tersayang.

Di kesempatan ini juga, pihak kami berharap agar seluruh anak seni sentiasa ingat tujuan kita semua dihidupkan yang pada akhirnya kita semua akan kembali kepada-Nya. Jadilah anak seni yang memberikan manfaat untuk kebaikan dunia dan akhirat, jangan terlalu lalai dan leka dengan keseronokan yang sementara kerana setiap yang kita lakukan ada batasan syariat yang perlu dipatuhi.

Akhirnya, semoga industri seni tanah air terus berkembang maju seiring dengan tuntutan syariat agar suatu hari nanti Malaysia boleh menjadi contoh kepada negara-negara lain dan melahirkan bukan sahaja selebriti, tetapi role model yang baik buat generasi akan datang.

MARDHIAH HAYATI ZOLKEPLAI
Pengerusi Lajnah Kebudayaan, Kesenian dan Rekreasi
Dewan Muslimat PAS Malaysia – HARAKAHDAILY 12/2/2020

Advertisement