Undi Percaya: Bukti PAS utamakan agenda negara

PAS secara terbuka menyatakan pendirian untuk menyokong YAB Tun Dr Mahathir Mohamed sebagai Perdana Menteri Malaysia sehingga PRU15. Pendirian ini disuarakan menerusi satu syor PAS untuk mengemukakan Usul Percaya di Parlimen.

Advertisement

Pendirian PAS berhubung sokongan kepada Tun Mahathir mempunyai asas tertentu, termasuk keutamaan untuk menjaga kemaslahatan negara dan rakyat. Oleh yang demikian, atas dasar tanggungjawab, PAS tampil menyokong beliau kekal sebagai Perdana Menteri Malaysia sehingga PRU15.

Rakyat melihat berlaku krisis kesepakatan dalam kalangan parti-parti Pakatan Harapan (PH) yang mencerminkan ketidakstabilan dalam pemerintahan. Parti-parti tersebut tidak menunjukkan komitmen dalam membantu menguruskan negara sebagai sebuah kerajaan, sebaliknya bersaing antara satu sama lain. Lebih membimbangkan, apabila wujudnya pihak tertentu dalam kerajaan yang memberi tekanan untuk menyegerakan peralihan kuasa tersebut.

Justeru, PAS mengambil langkah terkehadapan dalam menyatakan sokongan kepada Tun Mahathir kekal sebagai Perdana Menteri sehingga PRU akan datang.

PAS berpendirian, sebagai negara yang mengamalkan demokrasi, peletakan dan pemilihan Perdana Menteri haruslah mendapat sokongan semua Ahli Parlimen terutamanya dari pihak kerajaan.

“Islam Memimpin Perpaduan”
“Muafakat Nasional Membina Malaysia Sejahtera”

KAMARUZAMAN MOHAMAD
Ketua Penerangan
Parti Islam Se-Malaysia (PAS)
14 Februari 2020 | 20 Jamadilakhir 1441 – HARAKAHDAILY 14/2/2020