Tindakan Peguam Negara perlekeh kredibiliti PDRM

Tindakan Peguam Negara perlekeh kredibiliti PDRM

APA YANG berlaku hari ini saya anggap sebagai satu perlecehan kepada PDRM terutama Ketua Unit Anti Pengganas DCP Datuk Ayob Khan (kini Ketua Polis Johor). Seolah-olah polis ini bodoh sangat sehingga nak tangkap orang semata-mata sebab ada gambar pemimpin LTTE dalam telefon.

Sedangkan hakikatnya, PDRM telahpun mempunyai bukti kewujudan transaksi kewangan yang sangat besar bertujuan menggerakkan LTTE. Malahan buku, risalah, bendera, poster semua berjaya dirampas apabila suspek-suspek ini ditahan. [1]

Ini apa? Macam mana semua bukti ini boleh disamakan dengan satu dua orang buat wallpaper telefon gambar Che Guevara. Bangang apa bila masa Che Guevara itu pengganas yang tersenarai dalam rekod Kementerian Dalam Negeri? Ini ke peguam yang orang PH kata paling pandai atas dunia?

Advertisement

Apa yang berlaku hari ini sangat memalukan. Ia merosakkan keyakinan rakyat kepada kedua-dua institusi PDRM dan Peguam Negara. Ia mencalarkan kepercayaan rakyat ke atas keselamatan dan keamanan mereka.

Dan bagaimana pula jika ini menjadi precedent kepada kes-kes membabitkan pengganas lainnya? E8 selaku unit anti keganasan PDRM sangat kompeten dan melakar sejarah hebat termasuk mematahkan cubaan bom di UIAM (2007) dan penangkapan Kumaran Pathmanatahan pemimpin utama LTTE pada 2009.

Cabaran mereka juga bukan sedikit. Dato’ Ayob contohnya adalah antara anggota polis yang paling banyak menerima ancaman keselamatan termasuk oleh IS. Sehingga nak keluar rumah pun perlu fikir banyak kali.

Malahan dalam isu LTTE ini, cukup banyak usaha mencemar dan menjatuhkan kredibiliti mereka oleh sebahagian kelompok parti politik

Apakah pengorbanan dan jasa mereka ini semudah itu nak diperleceh seolah-olah masing-masing bodoh sangat buat kerja? Saya ingatkan saudara-saudara semua dengan kata-kata George Washington:

“Truth will ultimately prevail where there is pains to bring it to light”

ABDUL RAHIM HILMI ZAKARIYA
Bukit Tunggal Kuala Terengganu

Rujukan:

[1] https://www.bharian.com.my/berita/kes/2019/10/617168/polis-kesan-transaksi-kewangan-untuk-gerakkan-ltteHARAKAHDAILY 22/2/2020

PENAFIAN:
HarakahDaily tidak bertanggungjawab terhadap pandangan yang dikemukakan daripada artikel ini. Ia pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya menggambarkan pendirian HarakahDaily mahupun pendirian rasmi PAS. Segala risiko akibat penyiaran ini menjadi tanggungjawab penulis sendiri.