Sikap lapang dada PAS stabilkan politik negara

JOHOR BAHRU: Sikap berlapang dada antara PAS dan Umno untuk saling menerima disebalik perseteruan politik yang begitu lama oleh kedua parti merupakan rahmah dianugerahkan Allah S.W.T ke arah bersama mengembalikan politik tanah air kepada asas kukuhnya.

Advertisement

Naib Presiden PAS, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar berkata, namun sebaliknya terjadi kepada pakatan yang tanpa sikap berlapang dada pula dilihat penuh dengan musibah hingga menjadikan politik negara berada dalam kacau bilau oleh kerosakan dilakukan sesama mereka.

Beliau membuka perspektif dialog dan perbincangan bersama para pimpinan PAS Negeri Johor dalam satu pertemuan yang dilangsungkan di Pejabat Perhubungan PAS Johor, di sini kelmarin.

Menurutnya, kekuatan umat ketika ini lantaran PAS dapat membawa Umno kepada asas yang serupa yakni Islam, sekali gus bersama berjuang amar makruf nahi munkar ke arah membina dan membawa kesejahteraan dan keredhaan Allah ke atas negara ini.

Jelas beliau, Muafakat Nasional yang dimeterai antara PAS dan rakan ta’awun menjadi suatu gagasan sangat penting dalam membentuk naratif baharu bagi menyelamatkan Malaysia daripada ketidakstabilan pentadbiran oleh Kerajaan PH.

Terangnya yang juga Menteri Besar Terengganu, kekacauan dan ketidakstabilan kerajaan pimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad itu apabila Perdana Menteri sendiri tidak mendapat sokongan daripada Kabinet beliau hingga kebaikan untuk rakyat tidak dapat dilaksanakan.

Kemukanya, suasana kacau bilau itu dapat dilihat antaranya sesama anggota Kabinet yang sering kelihatan tidak sependapat, bahkan hingga masing-masing saling menyaman menyebabkan pelabur luar tidak yakin untuk mengadakan pelaburan ke negara ini.

Ketika sama beliau menasihat dan mengingatkan betapa setiap ahli dan pimpinan di dalam PAS berperanan di entiti mereka untuk menjaga kestabilan dalaman dan menguruskan hal ehwal hubungan sesama rakan ta’awun demi menjayakan agenda Muafakat Nasional.

Hadir sama pada majlis ini adalah Pesuruhjaya PAS Negeri Johor, Ustaz Abdullah Husin bersama Ahli-ahli Jawatankuasa Perhubungan Negeri. – HARAKAHDAILY 23/2/2020