Turun harga minyak adalah ‘X-Factor’ untuk rakyat

SAYA menyambut baik langkah Kementerian Kewangan mengumumkan pengurangan harga RON95 sebanyak 19 sen kepada RM1.89/liter, RON97 sebanyak 21 sen kepada RM2.21/liter dan diesel sebanyak 17 sen kepada RM1.96 seliter berkuatkuasa esok

Advertisement

Kali terakhir rakyat Malaysia menikmati harga serendah ini adalah pada 29 Jun 2017. Langkah ini adalah sesuatu yang amat ditunggu-tunggu rakyat memandangkan harga minyak dunia yang telah merosot di bawah paras USD50 se tong pada bulan ini.

Tindakan penurunan ini menunjukkan komitmen kerajaan baru bagi menurunkan kos sara hidup serta memastikan segenap lapisan rakyat mendapat manfaat daripada lebihan wang kesan penurunan harga bahan api

Saya percaya lebihan tunai yang akan dipulangkan ke dalam pasaran tempatan ini akan membolehkan sektor perniagaan yang menerima kesan negatif COVID-19 akan menerima manfaat besar dan memulih pada kadar yang lebih cepat.

Penurunan yang saya kira agak besar ini akan menjadi satu ‘X-Factor’ kepada pentadbiran baru dalam menerima dokongan dan sokongan rakyat.

Sudah tentu masih banyak lagi perkara yang masih perlu dilaksanakan seperti penilaian / pelaksanaan pakej stimulus, insentif korporat dan semakan projek infrastruktur rakyat. Tetapi apa yang berlaku hari ini adalah satu permulaan yang baik untuk sebuah kerajaan yang baru berusia kurang seminggu.

HAJI AHMAD AMZAD HASHIM
Ahli Parlimen Kuala Terengganu
6 Mac 2020 – HARAKAHDAILY 6/3/2020