Kabinet baharu, kabinet harapan rakyat

SAYA ingin mengucapkan tahniah kepada 68 orang Menteri dan Timbalan Menteri yang telah mengangkat sumpah dihadapan Yang di-Pertua Agong bagi mengisi barisan kabinet baharu semalam.

Advertisement


Saya berharap dengan lengkapnya struktur kerajaan pusat yang baharu ini mampu membawa Malaysia terus maju, memajukan ekonomi negara dan rakyat serta memperkukuhkan semula perpaduan terutamanya dengan kehadiran pakar-pakar dalam bidang tersendiri. 


Secara tidak langsung, barisan kabinet ini juga menggambarkan sebuah pentadbiran bercirikan teknokrat bersama-sama agamawan yang saling berganding bahu membina sebuah Malaysia baharu. 


Besar harapan yang diletakkan rakyat untuk melihat perubahan dalam pentadbiran Kerajaan baharu terutama dalam mengukuhkan semula tiang seri negara selain mengurangkan tekanan kos sara hidup rakyat yang semakin terhimpit. 


Saya juga berharap dengan kehadiran agamawan negara, Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri dapat menghapuskan sentimen keagamaan yang dimainkan sehingga membawa kepada perpecahan kaum. 

Peluang yang diberikan sewajarnya dioptimum sebaik mungkin. Malah, amanah yang dikurniakan perlu digalas dengan penuh hemat serta tidak sesekali mengkhianatinya sebagai mana yang diikrarkan dalam lafaz angkat sumpah semalam.

Ingatlah pertanggungjawaban di sana kelak.
Justeru, dengan sempurnanya barisan kabinet menteri ini, maka bermulalah tugas mencabar melayari bahtera pemerintahan. Saya ucapkan Siiru ala barakatillah kepada kesemua ahli kabinet yang baharu. Semoga Allah membimbing kalian insya-Allah.


“Islam Memimpin Perpaduan”
YB SHAHARIZUKIRNAIN ABDUL KADIR

Ahli Parlimen Setiu


HARAKAHDAILY 11/3/2020