Nama calon MB Perak sudah diserah kepada Sultan

IPOH: Pesuruhjaya PAS, Razman Zakaria bersama Pengerusi BERSATU, Dato’ Seri Ahmad Faizal Azumu dan Pengerusi Umno Negeri Perak, Dato’ Shaarani Mohamad telah mengadap Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzudin Shah di Istana, di sini hari ini.

Advertisement

Ketiga-tiga pemimpin mewakili gabungan Perikatan Nasional itu telah hadir sekitar jam 2:30 petang bagi menyembah watikah kepada Sultan Perak agar diperkenankan cadangsn Menteri Besar Perak yang telah dicalonkan oleh setiap parti.

Faizal Azumu yang juga mantan Menteri Besar ketika ditemui pihak media menyeru agar rakyat bersabar menanti pengumuman individu yang bakal diumum sebagai Menteri Besar Perak ke-13 akan datang.

“Terima kasih semua. Terima kasih pihak media (khususnya) yang sudi menanti lebih dari dua minggu (dalam) ‘drama’ negeri Perak ini.

“Selain itu saya harap semua kekal sihat, sepertimana titah Tuanku Sultan Perak menyampaikan titah untuk seluruh ahli politik dan rakyat lebih mementingkan kestabilan politik dan tidak bercakaran sesama sendiri,” jelas Ahmad Faizal.

Walaubagaimanapun, ketiga-tiga ketua parti mewakili PAS, Umno dan BERSATU itu kelihatan ceria dipekarangan keluar dari kawasan Istana seusai menghadap Paduka Seri Sultan Perak sebentar tadi.

Razman Zakaria ketika ditemui menyeru seluruh rakyat negeri Perak khususnya yang memberi sokongan terhadap Perikatan Nasional sgar sentiasa bermunajat bagi memudahkan segala urusan perlantikan Menteri Besar yang baharu.

Ulasnya lanjut, pengumuman dan angkat sumpah Menteri Besar akan berlangsung pada suatu tarikh yang bakal ditetapkan oleh Sultan Perak setelah mendapat perkenan dan persetujuan pihak istana.

Turut hadir pada perjumpaan itu beberapa pimpinan PAS Perak antaranya Setiausaha PAS Perak, Ustaz Akmal Kamaruddin dan Ketua Penerangan PAS Perak, Ustaz Hafez Sabri. – HARAKAHDAILY 12/3/2020