COVID-19: Perintah kawalan demi kebaikan rakyat

PAS mengucapkan terima kasih kepada YAB Tan Seri Muhyiddin Yassin atas di atas komitmen padu dan keputusan yang tegas bagi mengatasi wabak COVID-19.

Advertisement

PAS yakin arahan Perintah Kawalan Pergerakan mulai 18 Mac 2020 adalah bertujuan utama untuk mendidik rakyat Malaysia agar serius dengan usaha-usaha pencegahan wabak yang telah diambil oleh KKM selama ini. Sehubungan itu PAS menyeru seluruh rakyat Malaysia agar patuh dan bersabar sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan.

PAS juga ingin merakamkan setinggi-tinggi ucapan syabas dan terima kasih kepada seluruh anggota kesihatan dan perubatan kerajaan mahupun swasta yang sentiasa berada di barisan hadapan bagi memastikan kesihatan dan kesejahteraan rakyat Malaysia. Usaha mereka wajar mendapat sokongan padu seluruh rakyat terutamanya diwaktu yang sukar ini. Mereka juga ada keluarga yang disayangi, dan turut merasa kesukaran hidup diwaktu seperti ini. Sedikit bantuan yang boleh membantu kehidupan mereka akan pastinya memudahkan mereka melaksanakan tanggung jawab mereka dengan lebih baik.

Marilah kita menghadkan perjalanan hanya untuk urusan yang amat penting sebaliknya kita gunakan masa yang terluang ini dengan aktiviti-aktiviti berkualiti dan bermenafaat bersama keluarga di rumah. Hidupkan suasana kemesraan dan dan wujudkan sistem sokongan keluarga yang kuat terutama untuk membantu ahli keluarga yang mempunyai anak-anak kecil tetapi terpaksa menjalankan kerja dan tugas penting.

Kita berdoa agar Malaysia dapat mengatasi waktu yang sukar ini dengan semangat persaudaraan dan sifat tolong menolong yang tinggi. Hargai kesihatan dan nyawa orang lain seperti kita menghargai kesihatan dan nyawa kita sendiri.

DR MOHD MAZRI YAHYA
Pengerusi Lajnah Kesihatan PAS Pusat

HARAKAHDAILY 17/3/2020