Hadis: Solat kalian di rumah masing-masing

LAFAZ azan yang disyariatkan boleh berubah ketika berlaku situasi pandemik, sebagaimana ianya juga diajar Nabi S.A.W.

Berbanding lafaz biasa hayya alassolah dan hayya alalfalah, yang bererti marilah dirikan solat, marilah menuju kejayaan, muazzin di Kuwait kini telah menggantikan lafaz tersebut kepada sollu fi rihalikum yang bermakna solatlah kalian di rumah masing-masing.

Perbuatan ini pernah diperintahkan Nabi S.A.W dan terdapat hadis yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dalam beberapa peristiwa;

Advertisement

وروى البخاري (668)، ومسلم (699) واللفظ له ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الحَارِثِ ، عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عَبَّاسٍ ، أَنَّهُ قَالَ لِمُؤَذِّنِهِ فِي يَوْمٍ مَطِيرٍ : “إِذَا قُلْتَ : أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ ، أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللهِ ، فَلَا تَقُلْ : حَيَّ عَلَى الصَّلَاةِ ، قُلْ : صَلُّوا فِي بُيُوتِكُمْ ” ، قَالَ : فَكَأَنَّ النَّاسَ اسْتَنْكَرُوا ذَاكَ ، فَقَالَ: “أَتَعْجَبُونَ مِنْ ذَا ؟! ، قَدْ فَعَلَ ذَا مَنْ هُوَ خَيْرٌ مِنِّي ، إِنَّ الْجُمُعَةَ عَزْمَةٌ ، وَإِنِّي كَرِهْتُ أَنْ أُحْرِجَكُمْ ، فَتَمْشُوا فِي الطِّينِ وَالدَّحْضِ”.

“(1) Suatu ketika di Taif, Abdullah bin Abbas meminta agar muazzin melaungkan kalimah ‘solatlah di rumah’ ketika azan untuk solat Jumaat. Peristiwa tersebut berlaku ketika bandar Taif dinaiki air akibat hujan lebat. Beberapa orang ketika itu menunjukkan riak tidak senang dan tidak gembira dengan perbuatan Ibn Abbas tersebut. Lalu Ibn Abbas berkata kepada mereka, “Mengapa kalian merasa pelik? Ada seseorang yang lebih soleh daripadaku, telah melakukan hal yang serupa (beliau maksudkan Nabi S.A.W). Sesungguhnya solat Jumaat itu adalah azimah, sedang aku tidak suka menyulitkan keadaan kalian. Lalu kalian terpaksa berjalan dengan kaki-kaki kalian di dalam tanah berlecak dan lopak-lopak air.””

(Riwayat al-Bukhari)

روى البخاري (666) ، ومسلم (697) عَنْ نَافِع ، قَالَ : “أَذَّنَ ابْنُ عُمَرَ فِي لَيْلَةٍ بَارِدَةٍ بِضَجْنَانَ ، ثُمَّ قَالَ : صَلُّوا فِي رِحَالِكُمْ ، فَأَخْبَرَنَا أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَأْمُرُ مُؤَذِّنًا يُؤَذِّنُ ، ثُمَّ يَقُولُ عَلَى إِثْرِهِ : ” أَلاَ صَلُّوا فِي الرِّحَالِ ” فِي اللَّيْلَةِ البَارِدَةِ ، أَوِ المَطِيرَةِ ، فِي السَّفَرِ .

“(2) Abdullah bin Umar al-Khattab juga pernah melakukan hal yang sama ketika azan pada malam yang terlampau sejuk. Beliau melafazkan, Sollu fi rihaalikum. Lalu beliau menceritakan kepada kami, bahawa Rasulullah S.A.W memerintahkan muazzin melaungkan azan. Sesudah tamat azan, muazzin menyebutkan ‘Alaa sollu firrihaal’. Hendaklah masing-masing solat di rumah. Ia terjadi ketika malam yang sejuknya mencengkam, atau ketika hujan atau saat bermusafir.”

(Riwayat al-Bukhari)

لا خلاف بين العلماء في أنه يجوز للمؤذن أن يقول: ” الصلاة في الرحال ” أو ” صلوا في رحالكم ” أو ” صلوا في بيوتكم ” ، إذا كان هناك عذر من مطر أو وحل أو برد شديد أو ريح شديدة ؛ لثبوت ذلك عن النبي صلى الله عليه وسلم.

وقد جاءت السنة بتخيير المؤذن ، فإما أن يقول هذا القول بعد تمام الأذان ، وإما أن يقوله بدلا من قوله : “حي على الصلاة” .

Para ulamak berpandangan harus diberikan rukhsah tersebut ketika berlaku suasana yang amat sukar bagi umat Islam. Angin ribut yang kuat, peperangan, termasuk juga ketika berlaku wabak berskala pandemik. Apabila ia terjadi, maka muazzin diharuskan melaungkan kalimah:

(i) As-Solatu firrihal.
(ii) Sollu fi rihalikum.
(iii) Sollu fi buyutikum.

Ketiga-tiganya membawa makna yang sama iaitu solatlah kalian di rumah masing-masing.

Muazzin juga diberi pilihan sama ada mahu mengucapkannya sesudah sempurna laungan azan atau menggantikannya pada kalimah hayya alassolah, hayya alal falah.

Demikian indahnya syariat Islam, memelihara kesejahteraan umat.

SOFIA ALWANI ALI – HARAKAHDAILY 17/3/2020