Covid-19: Kerajaan tanggung kos makanan pelajar

KUALA LUMPUR: Kerajaan memaklumkan akan menanggung sepenuhnya perbelanjaan makanan untuk semua pelajar yang kini berada di kolej kediaman berikutan Perintah Kawalan Pergerakan.

Advertisement

Menteri Kanan (Keselamatan), Dato’ Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, ketetapan berkenaan dibuat bagi mengurangkan kebimbangan ibu bapa terhadap anak-anak mereka yang tidak dapat pulang.

“Ibu bapa tidak perlu bimbang, anak-anak anda berada dalam selesa di kolej dan makanan akan diberikan dengan ditanggung oleh kerajaan,” katanya dalam sidang media yang turut disiarkan secara langsung di RTM hari ini.

Ditanya berapa jumlah pelajar yang kini berada di kolej kediaman serta jumlah peruntukan kerajaan untuk menanggung pelajar berkenaan, katanya terdapat 60,000 pelajar yang kini berada di kolej kediaman di Institut Pengajian Tinggi (IPT) seluruh Malaysia.

Katanya, Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA) akan membuat pengiraan berhubung jumlah sebenar yang akan ditanggung oleh kerajaan.

Dalam masa yang sama, Ismail turut merakamkan ucapan terima kasih kepada pihak kerajaan negeri yang mengambil inisiatif memberi sumbangan kepada pelajar-pelajar negeri masing-masing. – HARAKAHDAILY 20/3/2020