PDRM wira masyarakat dan negara

TANGGAL 25 Mac hari ini sepatutnya dipenuhi kemeriahan dan kebanggaan buat warga ‘Sang Saka Biru’ meraikan sambutan Peringatan Hari Polis Ke-213. Namun sebaliknya, ketika saat ini seluruh kekuatan pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM) sedang bersiaga di medan masyarakat dalam usaha bersama memutuskan rantaian penularan COVID-19.

Advertisement

Inilah bukti taat setia tertinggi lagi luhur kepada rakyat dan negara betapa kemuliaan jasa dan pengorbanan anggota PDRM tiada tolok bandingnya. Hakikatnya, dalam mendepani situasi getir ini, setiap mereka telah meletakkan diri dalam risiko, tetapi inilah harga taruhan yang semata-mata menjadi jihad demi agama, bangsa dan tanah air. Dengan izin Allah, merekalah pelindung rakyat dan negara saat ancaman ini sedang melingkari penduduk seluruh muka bumi.

Ketika seluruh pasukan PDRM ketika ini komited ‘menyekat’ rakyat untuk patuh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) supaya kekal selamat, saya menyeru masyarakat tidak ‘menyekat’ diri menzahirkan penghargaan kepada wira-wira negara kita ini. Kalau tidak pun melalui hantaran kreatif di media sosial, setidak-tidaknya dengan patuh “Duduk Di Rumah”.

Itulah antara cara kita dapat menyatakan sokongan dan kerjasama kepada anggota polis yang juga merupakan sebahagian ayah, ibu, abang, kakak dan adik kita dalam keluarga besar Malaysia ini. Mereka perlu sentiasa bermotivasi, sabar dan cekal untuk menjayakan tempoh PKP ini hingga COVID-19 berjaya diperangi sepenuhnya.

Tahniah dan setinggi-tinggi terima kasih atas kerja perjuangan yang telah, sedang dan akan dikomitmenkan oleh seluruh pasukan PDRM demi kesejahteraan masyarakat dan pertiwi tercinta ini. Dipanjatkan kepada Allah S.W.T semoga seluruh warga polis termasuk kaum keluarga mereka sentiasa dilimpahi keberkatan dan tugas menjadi sebagai amal soleh di sisi-Nya.

“Islam Memimpin Perpaduan”

YB DATO’ HAJAH SITI ZAILAH MOHD YUSOFF
Pengerusi
Lajnah Pekerja dan Kepenggunaan PAS Pusat – HARAKAHDAILY 25/3/2020