PM: Pusat zakat negeri diminta bantu asnaf

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin meminta pusat-pusat pungutan zakat setiap negeri turut berperanan secara lebih proaktif membantu asnaf di negeri masing-masing.

Beliau yang percaya rakyat kini sedang menghadapi keadaan hidup yang sukar dan memerlukan bantuan.

Advertisement

“Saya percaya (asnaf) sedang menghadapi keadaan hidup yang agak lebih sukar pada masa ini. Berilah bantuan kepada mereka.

“Mungkin mereka yang sebelum ini tidak tersenarai sebagai asnaf, tetapi dalam keadaan ekonomi yang terjejas pada masa ini, mereka menjadi golongan asnaf yang layak menerima bantuan zakat,” katanya dalam sidang media hari ini.

Menurutnya, beliau telah mengarahkan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Dato’ Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri untuk menggerakkan jentera Pusat Pungutan Zakat Wilayah Persekutuan bagi mengenal pasti golongan asnaf yang layak untuk disalurkan bantuan zakat dengan kadar segera.

Katanya yang berharap pusat pungutan zakat di negeri-negeri lain dapat melakukan perkara yang sama.

Dalam masa yang sama, beliau meminta organisasi-organisasi kebajikan lain juga digalakkan untuk memberi sumbangan kepada mereka yang memerlukan.

Selain itu, Muhyiddin yang prihatin terhadap petugas-petugas di barisan hadapan telah mengarahkan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) supaya memberi sedikit masa untuk petugas-petugas kesihatan mengambil cuti rehat secara berperingkat.

“Kepada petugas-petugas di barisan hadapan, saya doakan saudara-saudari terus cekal. Situasi yang dihadapi oleh saudara-saudari bukan mudah.

“Saya tahu para doktor, jururawat dan kakitangan hospital amat keletihan pada masa ini. Saya telah mengarahkan Kementerian Kesihatan supaya memberikan sedikit masa untuk petugas-petugas kesihatan kita mengambil cuti rehat secara berperingkat sebelum mereka kembali bertugas semula.

“Sementara itu, tenaga sukarela dari kalangan doktor dan jururawat swasta dan badan-badan sukarela akan digerakkan untuk mengambil alih tugas mereka buat sementara waktu,” ujarnya.

Tambahnya lagi yang menasihati anggota polis dan tentara yang bertugas dilapangan supaya menjaga kesihatan dan terus cekal berkhidmat untuk negara.- HARAKAHDAILY 25/3/2020