Bantuan RM21j untuk institusi pendidikan bawah JAKIM

KUALA LUMPUR: Kerajaan mengumumkan bantuan ‘one-off’ RM21 juta kepada tahfiz swasta, pondok, Sekolah Agama Rakyat dan Sekolah Agama Swasta yang berdaftar di bawah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).

Advertisement

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Senator Dato’ Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri mengumumkan perkara tersebut dalam satu kenyataan media yang disiarkan pada hari ini.

“Wabak COVID-19 dan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sehingga kini memberi kesan sedikit sebanyak kepada para guru di Institusi Pendidikan Islam yang terjejas terutamanya dari sudut pengurusan operasi dan sara diri.

“Prihatin dengan hal ini, saya mengumumkan RM21 juta bantuan ‘one-off’ kepada Tahfiz Swasta, Pondok, Sekolah Agama Rakyat dan Sekolah Agama Swasta yang berdaftar di bawah JAKIM di seluruh negara,” jelasnya.

Bantuan tersebut nyata beliau adalah adalah dalam bentuk Bantuan sara hidup kepada guru-guru dengan kadar RM800 seorang yang akan memberi manfaat kepada 22,920 guru; dan Bantuan pengurusan operasi.

Terangnya, bantuan pengurusan operasi bertujuan membiayai kos pengurusan, utiliti, sewaan dan lain-lain perbelanjaan operasi pada kiraan RM10 per murid, kepada 2,119 institusi pendidikan di seluruh negara.

Bantuan ini maklumnya, adalah daripada peruntukan RM100 juta yang telah disediakan kepada JAKIM di bawah Bajet 2020 bertujuan membiayai penyelenggaraan dan naiktaraf institusi tahfiz, pondok dan sekolah agama berdaftar.

“Penghargaan ditujukan kepada YB Senator Tengku Dato Sri Zafrul Tengku Abdul Aziz, Menteri Kewangan Malaysia atas kelulusan bagi peruntukan berkenaan untuk tujuan tersebut.

“Besarlah harapan saya agar bantuan ini dapat meringankan beban warga Institusi Pendidikan Islam yang terjejas akibat PKP,” ujarnya. – HARAKAHDAILY 2/4/2020