Kenyataan perlu kita hadapi – PM

KUALA LUMPUR: Rakyat Malaysia diingatkan supaya siap sedia untuk berhadapan dengan situasi penularan wabak Covid-19 bagi satu tempoh masa yang agak lebih lama.

Menurut Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin keadaan mungkin berlarutan untuk tempoh beberapa bulan, sebelum penularan wabak ini diatasi seratus peratus.

“Kehidupan kita mungkin tidak boleh kembali seperti sediakala. Selagi virus ini masih ada, amalan penjarakan sosial mesti diteruskan.

Advertisement

“Kita mesti sentiasa menjaga kebersihan diri. Elakkan sebarang perhimpunan. Hindari tempat yang sesak,” katanya dalam perutusan khas Perdana Menteri sebentar tadi.

Susulan kedatangan bulan Ramadan yang bakal menjelang tidak lama lagi, Muhyiddin meminta supaya umat Islam solat terawih di rumah dengan berjemaah bersama keluarga masing-masing.

“Bulan Ramadan akan menjelang tiba tidak lama lagi. Kita tidak boleh ke bazar Ramadan untuk membeli juadah berbuka puasa, tidak boleh ke masjid untuk berterawih.

“Jadi bertarawih lah di rumah bersama keluarga. Mungkin juga kita tidak boleh balik ke kampung seperti biasa.

“Walaupun sukar untuk kita bayangkan perkara ini, tetapi inilah kenyataan yang akan kita hadap,” katanya.- HARAKAHDAILY 10/4/2020