Angkat sumpah mungkin dalam masa terdekat

ALOR SETAR: Kerajaan Perikatan Nasional (PN) Kedah dijangka akan mula mentadbir negeri apabila majlis angkat sumpah menteri besar yang baharu dikatakan akan berlangsung dalam masa terdekat.

Advertisement

Sebentar tadi, seramai 23 ADUN yang mengisytihar hilang kepercayaan terhadap Dato’ Seri Mukhriz Mahathir telah selamat mengadap Tuanku Sultan Kedah, yang bermula jam 10.00 pagi tadi.

Kerajaan Pakatan Harapan (PH) Kedah, secara tidak langsung hilang majoriti apabila dua bekas ADUN PKR dan empat ADUN Bersatu mengishtihar menyertai PN dan menyokong kepimpinan Perdana Menteri,Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Ekoran dari itu, PN sekarang memiliki 23 kerusi (15 PAS, dua BN, dua Bebas dan empat Bersatu) sementara PH terpaksa akur dengan 13 kerusi ( dua Bersatu, lima PKR, dua DAP dan empat PAN).

Dalam sidang media 12 Mei lalu, Ketua Pembangkang DUN Kedah, Muhammad Sanusi Mohd Noor, mengesahkan pendirian 23 adun berkenaan di samping pengumuman Adun Lunas dan Sidam keluar PKR kira-kira jam 12.00 tengahari pada hari yang sama.

Sanusi menjangkakan proses peralihan kerajaan ini selesai paling kurang pada 18 Mei ini. – HARAKAHDAILY 15/5/2020