Kemiskinan dan krisis aqidah

MENYALAHKAN Tuhan

Sebelum ini saya ada menulis mengenai gambaran bagaimana kefaqiran itu boleh ‘menjemput’ fitnah [1]. Begitu juga apabila kefaqiran itu dijadikan kesempatan untuk memperolehi kepentingan tertentu.

Khususnya apabila ia divideokan, digambarkan dan sebagainya dengan ala-ala ‘suffering porn’ yang agak hangat dibincangkan oleh para sarjana Barat. Gambaran sedih, teruk, kotor, jijik dan sebagainya dieksploit untuk menjayakan agenda-agenda tertentu.

(2) Dalam artikel kali ini pula saya lebih cenderung memfokuskan kepada isu kemiskinan dan kepayahan hidup yang boleh menggugat aqidah. Biasanya kita difahamkan bahawa aqidah itu tergugat dengan pengaruh ajaran sesat, ketaksuban, taklid dan sebagainya,

Tetapi dari satu sudut dimensi lain, kemiskinan dan kefaqiran juga boleh mengundang kepada masalah aqidah. Antaranya mereka itu dimainkan dengan istilah ‘Kalau tuhan itu ada, kenapa masih ada orang yang susah’ atau ‘Kemiskinan itu menggambarkan tiadanya tuhan’.

Advertisement

(3) Biasanya frame ini dimainkan oleh orang-orang Atheism untuk menghapuskan kepercayaan bertuhan. Ada juga yang bertanya ‘Kenapa tuhan membiarkan orang-orang mati kelaparan?’ Sebab itulah dalam bab kemiskinan ini kita perlu sentiasa berhati-hati.

Biasanya juga dimainkan oleh anak-anak muda yang terjebak dengan ala-ala sekolah pemikiran, yang mula menghuraikan bab ketuhanan dengan lapisan rasional semata-mata. Menyebabkan tafsiran Tuhan itu mengikut andaian mereka.

(4) Kemiskinan sentiasa dikaitkan dengan isu ekonomi. Antara beberapa perkara yang perlu kita jelas mengenai masalah kemiskinan.

(a) Tuhan tak cukup bagi rezeki.

(b) Pengurusan kewangan negara yang bermasalah?

(c) Atau propaganda kemiskinan (poverty propaganda).

Sebelum ‘menyalahkan Tuhan’ sebaiknya kita perhatikan sendiri bagaimana pengurusan kewangan itu beroperasi. Bahasa mudahnya, zaman PH digambarkan suasana Malaysia yang miskin, duit habis, rakyat perlu menabung untuk negara. Sebaliknya setelah PH turun, Menteri Kewangan sahkan bahawa Malaysia mempunyai dana yang cukup.

Penyelesaian isu ekonomi

(1) Sebelum ini saya ada menulis mengenai penyelesaian isu kemiskinan bagi realiti Malaysia sebelum COVID-19 dan juga pascanya yang perlu lebih fokus kepada pertanian. Boleh layari beberapa penulisan di bawah;

(a) Gambaran Ekonomi Islam [1].

(b) Bagaimana Islam Memulihkan Ekonomi Negara [2].

(c) Menurunkan Harga Tanah Dan Barang Keperluan [3].

(d) Meningkatkan Kuasa Beli Dan Membasmi Kemiskinan [4].

(e) Harga Kereta Boleh Diturunkan [5].

(f) Institusi Zakat Perlu Diberi Lesen Besar [6].

(g) Zakat, Cukai Dan Jizyah [7].

(h) Masa Depan Ekonomi Berasaskan Pertanian [8].

(2) Apa yang ingin saya suarakan ialah, isu kemiskinan bukanlah berpunca daripada tiada tuhan, atau tuhan itu tiada belas kasihan membiarkan fakir miskin. Akan tetapi ia berpunca daripada kerja manusia yang menolak sistem Allah S.W.T.

Golongan Sosialism, Kapitalism dan sealiran dengannya cuba mengemukakan teori mereka sebagai usaha untuk menyelesaikan isu kemiskinan. Mereka tidak mahu mengikut cara Islam. Apabila berlakunya kemiskinan, mereka salahkan Tuhan?

Dimensi Islam

(1) Islam tidak boleh disamakan dengan Kristian atau agama-agama lain yang hanya terbina atas istilah ‘religion’ semata-mata. Hanya memfokuskan kepada ibadat (ritual), penyucian hati dan kepercayaan. Islam bukan hanya ini.

Bahkan Islam itu adalah sebuah sistem hidup yang mencakupi semua aspek, termasuklah ekonomi. Justeru, untuk menyelesaikan isu kemiskinan, bukanlah dengan menyalahkan Tuhan, akan tetapi dengan melaksanakan sistem Islam.

(2) Gambaran-gambaran sistem Islam telah saya utarakan dalam artikel-artikel tadi. Cumanya mereka yang tidak percaya kepada tuhan, tidak percaya kepada ajaran Islam, mana mungkin terliur untuk laksanakan sistem Islam.

Maka, isu kemiskinan akan terus menerus tidak dapat diselesaikan sekalipun bermacam-macam idea yang diperkenalkan sepanjang zaman. Sebab itulah Islam itu tidak boleh diukur hanya aspek akidahnya sahaja, bahkan mencakupi sistem hidup.

(3) Apabila munculnya anak-anak muda yang tersepit dalam kemiskinan, bimbang akan longgarnya ikatan akidah mereka. Kerana kemiskinan itu boleh mengundang kekufuran sepertimana Hadis Nabi S.A.W;

كاد الفقر أن يكون كفرا، وكاد الحسد أن يسبق القدر

“Hampir-hampir kefaqiran itu mengundang kepada kekufuran, dan hampir-hampir hasad itu mendahului ketetapan.”

(Riwayat al-Baihaqi)

Gambaran Hadis ini bukanlah untuk dijadikan hujah atau hukum, akan tetapi untuk diamalkan supaya berusaha untuk menjauhi kefakiran.

(4) Imam al Munawi di dalam فيض القدير menghuraikan hal ini menyatakan;

قارب أن يوقع في الكفر؛ لأنه يحمل على حسد الأغنياء، والحسد يأكل الحسنات، وعلى التذلل لهم بما يدنس به عرضه ويثلم به دينه، وعلى عدم الرضا بالقضاء وتسخط الرزق، وذلك إن لم يكن كفرا فهو جار إليه

“Kemiskinan itu menghampiri ke arah jatuh kafir kerana ia memikul sifat dengki terhadap orang kaya, dan dengki itu menghapuskan pahala kebaikan. Begitu juga kefakiran menjadikan mereka menghinakan diri terhadap orang kaya terhadap apa yang mencemarkan hartanya dan fitnah terhadap agamanya, serta tidak redha terhadap ketentuan dan tak puas hati terhadap rezeki. Hal-hal ini sekiranya tidak menyebabkan kekufuran, tetapi ia mengalir ke arahnya.”

Poverty As Ideology

(1) Dalam satu tulisan yang bertajuk Global Extreme Proverty oleh Max Roser and Esteban Ortiz-Ospina yang mula diterbit pada 2013 kemudian diupdate pada 2017 mendatangkan kajian daripada Bank Dunia bahawa mereka kurang pendapatan daripada USD1.90 sehari [gambar].

Kajian ini didedahkan pada 2015 atas nama Garis Kemiskinan Antarabangsa. Penulis menyatakan bahawa dua pertiga populasi seluruh dunia hidup kurang daripada USD10 setiap hari. 1 persepuluh di kalangan mereka di bawah USD1.90 sehari.

(2) Pada 2019, Malaysia meletakkan kadar kemiskinan ialah pendapatan di bawah RM980 sebulan bagi satu keluarga yang mempunyai 4 ahli, menjadikan paras kemiskinan di Malaysia hanya 0.4 peratus. Ini menyebabkan pertikaian oleh PBB.

Akibat menggunakan cara pengiraan ini, 17 peratus rakyat Amerika dilaporkan miskin. Di Jepun pula, angkanya ialah lebih kurang 16 peratus. Manakala jika diikut paras kemiskinan USD10 sehari, bermaksud pendapatan RM1,290 ke bawah.

(3) Walaupun terdapat perselisihan dalam menentukan garis kemiskinan, namun realitinya isu ini sangat signifikan dengan masalah aqidah, yang pastinya tidak dikaitkan di peringkat nasional, apatah lagi dibicarakan di peringkat global.

Hal kemiskinan ini perlu dilihat dari kaca mata aqidah juga, bukan sekadar diukur dengan Materialism. Apatah lagi kesempitan hidup anak-anak muda pada hari ini perlu dibimbangkan kerana berkaitan dengan soal aqidah.

(4) Perbincangan mengenai kemiskinan yang boleh mengundang kepada kekufuran ini bukan sahaja dibincangkan dalam dimensi Islam, akan tetapi turut didialogkan oleh orang-orang Barat antaranya tulisan ‘Poverty As Ideology’ oleh Dr Andrew Fischer.

Tulisan yang panjang ini mendedahkan secara jelas bagaimana kemiskinan itu boleh mendorong kepada kesuburan neo Liberalism. Bahasa ringkasnya, mana-mana negara yang miskin, di situlah suburnya neo Liberalism.

Kapitalism, Sosialism dan Dark Ages

(1) Apa yang didedahkan oleh dimensi Barat tadi bukanlah kali pertama. Bahkan kita boleh mengkaji sejarah kemunculan ideologi, antaranya Kapitalism muncul disebabkan kemiskinan yang semakin melanda negara-negara Barat.

Adam Smith cuba mencari jalan penyelesaian terhadap krisis ekonomi negara Barat yang semakin kehausan sumber akibat terlalu banyak peperangan. Lalu muncullah teori Kapitalisnya dengan harapan ia boleh selesaikan masalah.

(2) Namun, setelah suburnya Kapitalism di dunia Barat, berlakunya kepincangan terhadap sosial apabila para pemodal (capital) mula menggunakan tenaga kanak-kanak dan orang perempuan sebagai tenaga buruh.

Mereka tidak menggunakan lelaki kerana kos buruh lelaki lebih tinggi sedangkan hasilnya adalah sama dalam banyak sudut khususnya pertanian. Lalu, apabila berlakunya kepincangan ini, muncullah Sosialism yang diasaskan oleh Karl Marx.

(3) Begitu juga era kegelapan Barat antara 476 hingga Reinassance. Betapa penindasan golongan bawahan, pelaksanaan sistem feudal, kasta, jurang kemiskinan dan banyak lagi yang menghiasi dimensi itu.

Tidak pelik era itu mempunyai ‘masalah aqidah’ sehingga munculnya Protestan yang menganggap Kristian Katholik sudah jauh tersesat daripada ajaran asal agama itu. Bahkan pengikut-pengikut Protestan diisytiharkan murtad oleh gereja.

(4) Isunya ialah, apabila sistem Islam itu tidak dilaksanakan sepenuhnya, maka akan suburnya masalah kemiskinan. Apabila suburnya masalah ini, sudah pasti mengheret kepada krisis ideologi yang menggugat akidah.

Banyak lagi fenomena yang boleh kita kaitkan dengan sejarah dan juga realiti semasa. Bahkan selaras dengan saranan Islam sejak dahulu mengaitkan kefaqiran itu dengan gejala kerosakan aqidah.

[1] https://www.facebook.com/100000953077134/posts/3254021664639571/?d=n

[2] https://www.facebook.com/100000953077134/posts/3562336477141420/?d=n

[3] https://www.facebook.com/100000953077134/posts/3538529126188822/?d=n

[4] https://www.facebook.com/100000953077134/posts/3538751272833274/?d=n

[5] https://www.facebook.com/100000953077134/posts/3541763919198676/?d=n

[6] https://www.facebook.com/100000953077134/posts/3542791892429212/?d=n

[7] https://www.facebook.com/100000953077134/posts/3544698805571854/?d=n

[8] https://www.facebook.com/100000953077134/posts/3695691890472544/?d=n

MUHAMMAD MUJAHID IR HJ MOHAMMAD FADZIL – HARAKAHDAILY 20/5/2020