Pemandu mabuk: Bertegas demi kemakmuran bersama

PENINGKATAN bilangan kes pemandu mabuk yang mengakibatkan kematian mutakhir ini tidak harus dipandang mudah. Suatu usaha yang lebih proaktif perlu diambil oleh pihak berkuasa. Wawasan Kemakmuran Bersama yang sedang dipacu negara tidak harus tempang dengan berterusannya gejala tidak sihat diakibatkan pengambilan alkohol dalam masyarakat.

Marilah kita semua mengambil peringatan daripada firman Allah SWT yang berbunyi:

۞ يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ ۖ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا ۗ وَيَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ

Mereka bertanya kepadamu (Wahai Muhammad) mengenai arak dan judi. Katakanlah: “Pada keduanya ada dosa besar dan ada pula beberapa manfaat bagi manusia tetapi dosa keduanya lebih besar daripada manfaatnya dan mereka bertanya pula kepadamu: Apakah yang mereka akan belanjakan (dermakan)? Katakanlah: “Dermakanlah (apa-apa) yang berlebih dari keperluan (kamu). Demikianlah Allah menerangkan kepada kamu ayat-ayatNya (keterangan-keterangan hukumNya) supaya kamu berfikir.”

Advertisement

Jelas Allah SWT telah membuka ruang untuk manusia berfikir. Suatu yang jelas, pada minuman arak yang memabukkan itu sangat banyak mudaratnya.

Dengan peningkatan kes kematian yang diakibatkan pemandu mabuk, kami menyarankan langkah-langkah segera yang boleh dipertimbangkan:

i. Melalui peruntukan undang-undang yang lebih ketat dan hukuman yang lebih berat kepada seorang yang sabit kesalahan. Hukuman mandatori yang mencecah tujuh tahun penjara wajar dikenakan.

ii. Daripada aspek kebajikan, dicadangkan agar diwujudkan satu skim sosial bagi membantu keluarga simati yang menjadi mangsa dalam setiap kes pemandu mabuk. Kelalaian pemandu sedemikian telah diperhatikan dalam hukum Islam bilamana adanya hukuman diat pada kes-kes kematian atau kemalangan.

iii. Antara solusi juga adalah memastikan kenderaan polis mempunyai ‘breathalyzer’ utk segera ukur kandungan alkohol mereka yg terlibat dgn kemalangan tidak kira maut atau bukan. Difahamkan skrg ini, jika berlaku kemalangan, pemandu yg terlibat boleh lepaskan diri dgn hadir lambat ke balai polis.

Sebagai sebuah kerajaan yang mendokong Islam sebagai agama persekutuan, adalah diharapkan agar satu pendirian yang lebih tegas diambil. Ianya juga haruslah mampu menampilkan penyelesaian Islam dalam pentadbirannya. Apatah lagi Islam tebukti melihat penyelesaian yang menyeluruh dalam kes-kes sebegini.

DR ROSNI ADAM
Pengerusi Lajnah Kebajikan dan Kemasyarakatan
Parti Islam Se-Malaysia (PAS)- HARAKAHDAILY 29/5/2020