Tegakkan kesatuan jauhkan perbalahan

AKHBAR tempatan hari ini memaparkan isu pemecatan Tun Dr Mahathir dan 4 lagi ahli Parlimen BERSATU. BERSATU bertindak memecat kelima mereka setelah terbukti melanggar disiplin parti dengan memilih untuk duduk di bangku pembangkang dalam sidang Parlimen baru-baru ini.

Sebelumnya semalam bangkit desas-desus kencang kononnya Tun Dr Mahathir memiliki 129 perakuan bersumpah menyokong beliau sebagai Perdana Menteri sekali gus menamatkan pemerintahan Perikatan Nasional (PN) yang diketuai Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Namun desas-desus itu reda sejurus bangkit isu pemecatan Tun dan geng ‘BERSATU Lima’ nya. Mungkin reda dan tidak akan bangkit lagi desas-desus seumpama itu, sebaiknya begitu.

Advertisement

Apa pun rakyat rata-rata selesa dan dapat menerima dengan baik Kerajaan PN di bawah kepimpinan Tan Sri Muhyiddin. Gabungan parti-parti teras Melayu dan Bumiputera khasnya BN, PAS dan BERSATU selain GPS serta beberapa parti Borneo lain berjaya membina keyakinan rakyat setelah melalui 22 bulan pemerintahan tempang Pakatan Harapan (PH) yang didominasi DAP.

Kita perlu sedar akan komposisi Kerajaan yang memerintah hari ini. Dengan majoriti dua kerusi atau 113 kerusi kesemuanya, PN terdiri dari 94 wakil rakyat Melayu atau Bumiputera Muslim dan 19 yang bukan-Muslim.

Ini bermakna Kerajaan hari ini tonggaknya adalah Melayu Bumiputera Islam dengan dukungan serta kerjasama rakan-rakan Bumiputera dan bukan-Melayu yang bukan-Muslim. Kerajaan PN diwakili 83 peratus wakil Muslim dan 17 peratus bukan-Muslim.

Ini berbeza dengan Pakatan Harapan. Dari 108 kerusi mereka, cuma 45 terdiri dari Melayu atau Bumiputera Muslim manakala baki 63 adalah bukan-Muslim. Ini bermakna dibangku pembangkang hari ini 58 peratus adalah bukan-Muslim dan cuma 42 peratus Muslim.

Baru Bian wakil Selangau yang menang atas tiket PKR memilih untuk menjadi Bebas. Dengan kedudukan sedemikian, bersediakah rakyat Malaysia sebagaimana desas-desus di atas diperintah kembali oleh PH yang didominasi bukan-Muslim?

Kita telah lalui 22 bulan pemerintahan PH dahulu yang mana DAP cukup berpengaruh sehingga tergugat segala kontrak sosial dan status quo yang ada, mahukah kita kembali begitu?

Malaysia kita akui adalah sebuah negara yang berbilang kaum dan agama, namun penduduk majoritinya adalah Melayu atau Bumiputera Islam. Dengan realiti sedemikian memang wajar sangatlah kuasa pemerintahan dipegang oleh golongan majoriti yang bertanggungjawab memerintah dan memberikan keadilan buat semua.

Kerajaan yang didominasi kaum minoriti mudah mencetuskan ketidakpuasan hati kelompok majoriti hingga akhirnya boleh membawa kepada pergeseran dan ketegangan.

Biarlah Malaysia kekal aman dan sejahtera, kita elakkan ketegangan dan permusuhan, kita melangkah ke hadapan tanpa melayan cita-cita atau agenda peribadi mana-mana pihak yang hanya akan membawa kepada perbalahan.

Bersatu kita teguh, bercerai dan bermusuhan kita roboh dan sengsara.

ROSLAN SHAHIR MOHD SHAHIR – HARAKAHDAILY 29/5/2020