Timbalan Menteri sempurna bantuan untuk warga nelayan

TUMPAT: Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Makanan II, Dato’ Che Abdullah Mat Nawi telah mengadakan lawatan ke Persatuan Nelayan Kawasan (PNK) Tumpat di Kompleks Perikanan LKIM Geting, Pengkalan Kubor, di sini kelmarin.

Advertisement

Lawatan ini bertujuan menyempurnakan Bantuan Program Rezeki Tani LKIM kepada 5 nelayan berupa bantuan peralatan menangkap ikan seperti eco sounder, GPS, net houler, pukat, generator dan lain-lain lagi.

Program secara walkabout itu telah melakukan penyerahan semua peralatan tersebut dengan kunjungan ke rumah nelayan penerima bantuan diiringi para pegawai agensi dan Pengerusi PNK Tumpat, Shaam Abd Kadie.

Bersama pada serahan tersebut adalah Timbalan Ketua Pengarah (Pengurusan) LKIM, Kusuadi Salih dan Setiausaha Bahagian Dasar dan Perancangan Strategik Kementerian Pertanian dan Industri Makanan, Mastam Nodo.

Di kesempatan tersebut, Dato’ Che Abdullah juga turut menyampaikan bantuan buat keluarga 3 nelayan yang meninggal dunia pada Februari, April dan Mei lalu di bawah program Bantuan Bencana Alam dan Kebajikan Nelayan.

Setiap waris nelayan tersebut telah menerima serahan disampaikan beliau berupa bantuan berbentuk kewangan berjumlah RM1,500 bagi kebajikan ahli keluarga yang ditinggalkan.

PNK Tumpat mempunyai seramai 1,679 ahli dengan bilangan bot berdaftar dan aktif sebanyak 154 bot meliputi Zon A (108 bot), Zon B (20 bot) dan Zon C (26 bot). – HARAKAHDAILY 6/7/2020