Kerajaan perlu lanjutkan moratorium

KUALA LUMPUR: PAS mencadangkan kerajaan perlu melanjutkan moratorium bagi memastikan kelangsungan hidup rakyat yang terjejas akibat pandemik Covid-19.

Pengerusi Lajnah Kebajikan dan Kemasyarakatan PAS Pusat (LKKPP) Dr Rosni Adam berkata, kerajaan juga wajar menjalankan kajian awal bagi mengenalpasti cabaran pasca Covid-19 yang terpaksa dilalui rakyat.

Ujarnya, Covid-19 bukan hanya menjejaskan ekonomi di Malaysia malah seluruh dunia turut terkesan.

Malaysia kini katanya sedang memasuki fasa pemulihan yang membolehkan semua sektor ekonomi dalam negara dibenarkan beroperasi secara berperingkat.

Namun, ketika di fasa ini juga katanya kadar pengangguran rakyat turut meningkat manakala ada perniagaan yang terpaksa ditutup.

Akibat dari itu katanya, golongan yang hilang pekerjaan terpaksa memulakan fasa baharu dalam kehidupan seperti menceburi bidang perniagaan atas talian bagi meneruskan hidup.

“Wajar kerajaan mengadakan kajian awal bagi mengenalpasti secara jelas cabaran pasca Covid-19 bagi mengenalpasti langkah mampan ke arah pemulihan yang lebih lestari.

“Sehubungan itu, bagi pihak LKKPP kami mencadangkan kerajaan melanjutkan moratorium ke suatu tempoh tertentu sehingga rakyat benar-benar bersedia,” katanya ketika dihubungi Harakahdaily, hari ini. – HARAKAHDAILY 13/7/2020

Advertisement