Penceroboh kaut RM6 bilion hasil laut negara

KUALA LUMPUR: Negara kehilangan hasil perikanan negara bernilai RM6 bilion setiap tahun akibat pencerobohan nelayan asing di mana hingga 300 bot nelayan Vietnam sentiasa mendekati dan keluar masuk di garis sempadan.

Advertisement

Timbalan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI), Ahmad Amzad Hashim berkata, kementerian itu memiliki banyak sumber teknologi yang boleh membantu kerja pengawasan perairan termasuk alat kawalan jauh, radar, satelit, dron dan lain-lain.

“Pencerobohan ini mesti ditangani. Mereka sentiasa menjadikan kawasan berhampiran 155 pelantar minyak di perairan Pantai Timur sebagai lokasi penangkapan ikan berkualiti.

“Ini satu risiko keselamatan kepada kegiatan carigali dan pengeluaran petroleum negara yang menyumbang hasil besar kepada pendapatan negara,” ujarnya di Kuala Terengganu, hari ini.

Beliau menyatakan perkara tersebut ketika mengikuti Operasi Kuda Laut bersama Timbalan Menteri Dalam Negeri, Dato’ Seri Dr Ismail Said dan Ketua Pengarah Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM), Laksamana Dato’ Mohd Zubil Mat Som.

Mereka turut berkunjung ke Pangkalan APMM serta dibawa meninjau lokap tahanan Maritim serta melihat kapal nelayan Vietnam yang ditahan serta rampasan hasil perikanan di Pulau Kambing, Kuala Terengganu.

Amzad turut menyeru supaya nelayan tempatan perlu kembali menjadi dominan di laut sendiri dan memajukan industri perikanan tempatan dengan teknologi serta inovasi agar mendatangkan hasil dan pulangan yang menarik. – HARAKAHDAILY 18/7/2020