Conteng mural pemimpin, perbuatan tidak bertamadun

KUALA LUMPUR: Perbuatan menconteng mural barisan pemimpin negara yang berlaku di Taman Cahaya Alam dekat Seksyen U12, Shah Alam adalah satu tindakan biadap.

Malahan menurut Naib Presiden PAS, Senator Ustaz Idris Ahmad perbuatan itu sangat tidak bertamadun apabila menconteng kata-kata kesat terhadap gambar pemimpin negara, termasuk Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.

Advertisement

“Ini satu perbuatan yang tidak bertamadun lebih lagi penghinaan kepada Yang di-Pertuan Agong dan beberapa pemimpin yang terlibat dalam memerangi Covid-19.

“Saya rasa yang membuat ini sakit mental atau mereka ini ada masalah jiwa yang mungkin perlu diubati,” katanya kepada HarakahDaily hari ini.

Semalam media melaporkan dua wanita dipercayai menjadi dalang yang merosakkan mural barisan pemimpin negara itu.

Selain Yang di-Pertuan Agong, mural berkenaan turut memaparkan wajah Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin; Menteri Kanan (Keselamatan), Dato’ Seri Ismail Sabri Yaakob; Ketua Pengarah Kesihatan, Dato’ Dr Noor Hisham Abdullah; Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Senator Dato’ Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri dan Presiden PAS, Tuan Guru Dato’ Seri Abdul Hadi Awang.

Mengulas lanjut, Idris berkata pihak berkuasa perlu mengambil tindakan tegas dan dikenakan hukuman yang setimpal supaya memberi pengajaran kepada orang lain.

“Hukuman yang setimpal mesti dikenakan supaya budaya seperti ini dapat disekat daripada terus berleluasa,” ujarnya.- HARAKAHDAILY 21/7/2020