IRBM, PRAB sistem kerajaan depani banjir

KUALA LUMPUR: Kerajaan mempunyai strategi untuk menyelesaikan masalah banjir tahunan terutamanya bagi Negeri Kelantan dan Terengganu.

Menurut Menteri Alam Sekitar dan Air (KASA), Dato’ Tuan Ibrahim Tuan Man strategi itu melalui kaedah bukan struktur yang berprinsipkan perancangan, namun menyediakan pelan-pelan atau sistem yang mengurangkan keterdedahan atau risiko kepada banjir.

Advertisement

Katanya, kementerian telah menyediakan Pengurusan Lembangan Sungai Bersepadu (Intergated River Basin Management (IRBM) bagi perancangan dan pembangunan lembangan untuk rujukan pihak kerajaan negeri dalam sesuatu pembangunan agar tidak mengancam kelestarian alam sekitar.

Menurutnya, Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) juga telah membangunkan Program Ramalan dan Amaran Banjir (PRAB) Fasa 1.

“Program ini meliputi lembangan-lembangan Sungai Kelantan, Sungai Terengganu dan Sungai Pahang yang dapat memberi amaran banjir seawal 2 hari sebelum kejadian, berdasarkan ramalan melalui permodelan.

“PRAB Fasa 1 telah pun berfungsi ketika Monsun Timur Laut 2019 yang lepas dalam menyalurkan amaran banjir kepada NADMA,” katanya dalam jawapan bertulis bagi menjawab soalan Sim Chee Keong (DAP-Bukit Mertajam) di Dewan Rakyat semalam.

Dalam soalan itu, Sim Chee meminta penjelasan berhubung strategi Kerajaan Persekutuan bagi menyelesaikan masalah banjir tahunan di negeri-negeri pantai timur terutamanya Kelantan dan Terengganu.

Berkata Tuan Ibrahim lagi, KASA melalui Institut Penyelidikan Hidraulik Kebangsaan Malaysia (NAHRIM) telah melaksanakan penyelidikan impak perubahan iklim dan kenaikan aras laut yang menjurus kepada kejadian banjir monsun di daratan dan pesisir pantai terutama di negeri Kelantan dan Terengganu.- HARAKAHDAILY 24/7/2020