Hidupkan syiar pengorbanan agama – Ustaz Zakhwan

JERANTUT: Menyempurnakan tuntutan agama sememangnya memerlukan peranan pemimpin bagi menjayakan dalam kalangan masyarakat agar ia dihayati dan dilaksanakan mengikut sebagaimana disyariatkan.

Advertisement

Tanggungjawab itulah antara dipikul ADUN Tahan, Ustaz Mohd Zakhwan Ahmad Badarddin pada setiap kali sambutan Aidiladha dalam menyemarakkan ibadah korban dalam kalangan penduduk di DUN beliau khususnya.

Sebanyak lima ekor lembu disembelih dengan kerjasama penduduk setempat diikuti kerja-kerja melapah sebelum diagihkan kepada fakir miskin dan asnaf lain di Kampung Pulau Mansok, di sini semalam.

Menurut beliau, walaupun dengan ‘kekangan’ prosedur operasi standard (SOP), namun ibadah korban dapat dilaksanakan dengan sempurna demi menghidupkan syiar Nabi Ibrahim A.S dan Nabi Ismail A.S.

“Ibadah korban mengajar kita antaranya sesuatu perjuangan memerlukan pengorbanan harta, diri, dan perasaan. Inilah yang ditunjukkan oleh Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail,” ujarnya.

Dimaklumkan, beliau yang juga Ketua Pemuda PAS Negeri Pahang memenuhi empat Hari Tasyrik ini dengan pelaksanaan ibadah korban di seluruh Parlimen Jerantut dan negeri Pahang. – HARAKAHDAILY 1/8/2020