Ibadah korban mengibrahkan ketaatan

SIK: Ahli dan pendokong PAS perlu memberi ketaatan kepada pimpinan selagi mana ianya tidak bercanggah dengan syarak dan bertepatan tuntutan yang disebut di dalam Al-Quran.

Advertisement

Menurut ADUN Belantek, Ustaz Mohd Isa Shafie, ibrah kisah pengorbanan Nabi Ibrahim A.S menyembelih anaknya, Nabi Ismail A.S sebagai bukti ketaatan mutlak hamba kepada Sang Pencipta perlu diteladani ahli dan pendokong PAS.

Beliau berkata demikian dalam program Korban Perdana DUN Belantek anjuran Pusat Khidmat Masyarakat ADUN Belantek yang diadakan di Kampung Jelutong, Chepir di sini kelmarin.

Sebanyak enam ekor lembu telah dikorbankan mengikut Prosedur Operasi Standard (SOP) yang ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) untuk mengekang penularan wabak pandemik Covid-19 dalam suasana Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP).

Tambah beliau, lembu-lembu dikorban itu, dagingnya diagihkan kepada penduduk serta asnaf yang mendiami sekitar DUN Belantek meliputi Mukim Sik dan Mukim Sok.

Beliau yang menyembelih sendiri semua lembu itu juga turut berharap lebih banyak haiwan korban dapat disembelih pada tahun hadapan agar ianya dapat memberi manfaat kepada lebih ramai penduduk di Sik ini.

Turut hadir pada majlis tersebut Pengarah Jentera Pilihan Raya PAS Dun (JPrD) N.23 Belantek, Mohamad Rashid Abdul Rahman dan Pegawai Khas ADUN Belantek, Abd Rahman Abdullah serta pimpinan PAS Sik. – HARAKAHDAILY 3/8/2020