‘Rahmatan lil ‘alamin’ ditunggang Liberalis

RAHMATAN lil alamin adalah terma global yang kini digunakan bagi menggambarkan Islam sebagai agama kedamaian. Ia berasal dari ayat 107 Surah Anbiya’. Seluruh dunia Islam tidak kira Arab dan Ajam mempopularkan ayat ini.

Sebenarnya, ia adalah respons yang diatur bagi memeriahkan doktrin Islamophobia. Kononnya terdapat beberapa ajaran Islam yang mengajak kepada keganasan atau terrorisme. Merekalah yang cipta Islamophobia, mereka jugalah yang bawa Islam Rahmatan lil alamin.

Secara halus, terma ini membawa jarum berbisa. Ayat suci al-Quran dimanipulasi bagi membawa ajaran Liberal. Rahmatan lil alamin diolah supaya menyokong agenda kebebasan hak asasi manusia mengikut tamadun Barat.

Daripada Rahmatan lil alamin yang terseleweng ini, maka lahirlah pandangan songsang seperti memberikan hak kepada golongan LGBT, kesamarataan gender, menafikan konsep jihad, menyekat pencegahan maksiat, normalisasi kekafiran, Pluralisme agama, meraikan upacara agama lain dan seumpamanya.

Rahmatan lil alamin tidak salah. Namun disalah ertikan sehingga menafikan ayat-ayat lain. Sama seperti memanipulasikan terma Islam seperti Wasatiyyah, Hadhari, Maqasid dan seumpamanya.

Sebaiknya, jenama Islam Rahmatan lil alamin ditangani dengan konsep yang lebih seimbang. Cadangan saya supaya diperkenalkan konsep Bil Hikmah. Terma ini juga daripada al-Quran, surah an-Nahl ayat 125.

Bil Hikmah di dalam Islam bukan bererti berlembut. Sebaliknya menggunakan kebijaksanaan. Al-Quran dan Hadis adalah ajaran Maha Bijaksana. Dengan kebijaksanaan, kita diajar berlembut pada tempatnya, bertegas pada tempatnya. Terbuka pada tempatnya, tertutup pada tempatnya. Berkawan dan bermusuh, suka dan benci mengikut panduan Ilahi.

Sejujurnya saya sendiri tidak fikir memperkenalkan alternatif Bil Hikmah boleh menyelesaikan masalah. Ia sekadar sebahagian daripada usaha bagi membawa kefahaman Islam yang lebih syumul, tidak senget sebelah. Mungkin ada cadangan yang lebih baik untuk jangka masa panjang. Bil Hikmah sekadar pendekatan mengubat persepsi salah yang sedang membarah buat masa ini.

ALANG IBN SHUKRIMUN
16 Jumadal Ula 1441
12 Januari 2020 – HARAKAHDAILY 12/1/2020

Advertisement