Bagitahu siapa Terengganu tak buat hudud?

ORANG kanan kerajaan Terengganu yang mengembara ke Aceh bagitahu pembesar dan orang Aceh hudud tak boleh dibuat di Terengganu.
       
Menteri Besarnya pula masa yang sama beritahu orang Terengganu dan lain-lain tak boleh buat hudud di Terengganu.
     
Enakmen mengenainya sudah ada sejak tahun 2001 tapi ia tidak boleh dibuat. Bermacam-mcam alasan diberi mengapaTerengganu tidak boleh laksanakan hudud. Dikatakan bukan mereka tidak mahu tetapi ia tidak boleh dibuat.
     
Semua mafhum akan halangan itu.
     
Apa yang menarik ialah memberitahu orang Aceh yang sudah menguatkuasakan peraturan itu dan memberitahu orang Terengganu akan tidak boleh ia dikuatkuasakan, dibimbangi takut disabitkan ia memberitahu Allah undang-undangNya tidak boleh dibuat?
       
Memberitahu orang Aceh betapa undang-undang sudah ada tetapi tidak boleh jalan adalah maklumat yang benar. Juga yang MBnya bagitahu itu adalah hal yang benar. Sekalipun semuanya benar, takut ia semata-mata satu dalih. Berdalih sesama manusia mungkin kadang-kadang tak mengapa. Tetapi takut ia dikira sebagai memberitahu Allah, barang yang dijauhkan!
      
Semua boleh beritahu rakyat dan boleh bagitahu Raja apa yang rakyat mahu dan apa yang Raja perintah tidak boleh dibuat ats apa jua sebab.
      
Tetapi bolehkah hamba Allah bagitahu Allah perintahNya tidak boleh dibuat?
      
Tiada kejadian sejak Allah cipta makhluk yang berbgai-bagai pernah memberitahu Allah kehendakNya ditakwil kecuali sekali oleh para malaikat dan sekali oleh iblis.
     
Mengikut kata sseorang Tok Guru, iblis satu dari sepsis jin 80,000 tahun lebih dulu dari penciptaan Adam. Iblis sendiri telah 80,000 tahun beribadat kepada Allah. Tidak disebutnya 80 ribu tahun itu tahun di akhirat atau tahun di dunia. Tahun akhirat jauh lebih  panjang dari tahun di bumi.
      
Iblis mengira mencipta Adam bagi dijadikan khalifah di bumi tidak patut. Alasan awalnya ialah mansia dijadikan dari tanah sedang dia api. Silap cakap itu dicap Allah sebagai laknat. Terus ia tidak taubat.
      
Malaikat pula bertanya bagaimana sifat manusia yang berbunuh sama sendiri dan melakukan kerosakan di bumi hendak dijadikan khalifah. Jawab Allah yang bermaksud, Aku lebih tahu. Malaikat  sekalian mohon ampun.
      
Apabila Tuhan hendak jadikan manusia sebagai khalifah, Yang Maha Tahu itu adalah lebih tahu malaikat. Kewajipan malaikat hanya menerima tanpa takwil akan apa juga yang Allah tentukan.
     
Apabila Allah peraturankan hudud adalah undang-undang untuk manusia dan jin di bumi, bukan Allah tidak tahu akan halangan dan kepayahan, tetapi Allah lebih tahu dari manusia betapa adilnya ia untuk semua yang bernyawa dan tidak bernyawa.
       
Hukum itu sudah disyariatkan kepada Yahudi dan Nasrani. Mereka ingkari. Nabi Muhammad SAW tahu akan masalah dan kepayahannya, tetapi Nabi dan sekalian sahabatnya berlengah untuk menguatkuasakannya sedang masyarak Madinah adalah majmuk seperti Malaysia juga.
         
Baginda terima syariat itu dan minta pertolongan Allah menghadapi segala rintangannya.
        
Terengganu dengar dan taat dulu, buat apa yang patut dibuat tanpa mengatakan ia tidak boleh dibuat. TG Nik Aziz dan Kelantan buat dulu apa yang boleh dibuat, tidak sekali-kali ia dikatakan tidak boleh.

Advertisement

Sekalipun ia belum dilaksana di Kelantan mereka beritahu dunia ia tidak boleh kerana takut berkata begitu sebagai memberitahu Allah ia tidak boleh.

Kalau Malaysia boleh mengapa Terengganu tidak boleh dan apa  Terengganu buat supaya ia boleh? – HARAKAHDAILY 31/5/2017