Semua kerana Tok Guru Haji Hadi?

KALAU dulu apa yang berlaku semua kerana DS Anwar, sekarang pula semua kerana Tuan Guru Hj Hadi Awang. Apabila dendam kesumat yang bersarang di hati maka akan zahir di mulut dan perbuatan.

Advertisement

Kenapa marah sangat dengan TG Haji Hadi? Adakah dia bolot harta ketika menjadi MB Terengganu. Adakah dia memiliki rumah banglo mewah? Adakah dia kaki perempuan? Adakah dia kaki judi? Adakah dia kaki kelab malam? Adakah dia melakukan rasuah?

Marah kepada dia kerana dia mempertahankan prinsip Islam. Marah kerana ijtihad politik beliau berbeza dengan kamu. Marah kerana beliau tidak mahu bertolak ansur perkara prinsip. Marah kerana dia tidak boleh diheret untuk kemahuan kamu.

Kadang-kadang yang maki TG Haji Hadi dI dalam media sosial, kalau kita buka profile FB mereka, mereka ini ada masalah peribadi. Keluarga pun tidak menutup aurat. Tetapi tulis macam waliyullah.

Saya tidak kisah, kalau pemfitnah itu seorang bukan Islam yang pendendam, tetapi amat sedih kalau pemfitnah itu orang Islam.

Ya, TG Haji Hadi bukan maksum, dia manusia. Boleh kritik kelemahan dia, tetapi bukan fitnah dan reka cerita yang bukan-bukan. Hormatlah beliau sebagai orang tua dan orang berilmu. Cermin diri dahulu. Berapa kitab yang kita karang. Berapa kali sudah khatam tafsir. Berapa hadis yang dihafaz. Tepuk dada tanya iman.

Ustaz Idris Ahmad
Naib Presiden PAS
23 Mei 2018 – HARAKAHDAILY 23/5/2018