Tragedi Beirut: PAS zahir simpati

KUALA LUMPUR: Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mengutuk sebarang tindakan yang menggugat keharmonian rakyat.

Ujarnya, keamanan dan keselamatan rakyat perlu diutamakan manakala pihak yang bertanggungjawab wajar diheret ke muka pengadilan.

Advertisement

Dalam kenyataannya di sini hari ini, beliau menzahirkan rasa simpati kepada tragedi letupan di Beirut, Lubnan yang mengorbankan puluhan nyawa dan ribuan lagi cedera.

Berikutan itu, katanya Malaysia melalui Wisma Putra, telah menyatakan komitmen untuk membantu Lubnan bangkit daripada bencana ini.

“Semoga Lubnan sentiasa dalam lindungan Allah, diberikan kesejahteraan dan keamanan serta rakyatnya bersabar menghadapi ujian,” ujarnya yang juga Duta Khas Perdana Menteri ke Timur Tengah bertaraf Menteri.

Dua letupan kuat dilaporkan berlaku di Pelabuhan Beirut, pada jam 6 petang semalam waktu tempatan, yang mengakibatkan puluhan terbunuh manakala hampir 4,000 tercedera. Antara yang maut adalah Setiausaha Agung Parti Kataeb, Nazar Najarian.

Menurut Perdana Menteri, Hassan Diab, kejadian berkenaan berpunca daripada baja pertanian ammonium nitrat seberat 2,750 tan yang disimpan di gudang di pelabuhan berkenaan.

Bahan berkenaan dikatakan dirampas sejak beberapa tahun lalu dan disimpan di lokasi berkenaan.- HARAKAHDAILY 5/8/2020