Muslim mesti dilarang terlibat Unduk Ngadau

PARTI Islam Se-Malaysia (PAS) Sabah ingin menjelaskan bahawa sesiapa yang beragama Islam wajib menjalankan kehidupan berpandukan hukum dan garis panduan yang termaktub dalam al-Quran.

Advertisement

Saya ingin memberi respons kepada kenyataan pihak penganjur Jawatankuasa Unduk Ngadau Peringkat Negeri Sabah yang berusaha mendapatkan kebenaran daripada pihak berkuasa untuk membenarkan peserta Muslim menyertai pertandingan tersebut.

PAS Sabah berpesan kepada seluruh umat Islam jangan sesekali terlibat sebagai peserta program Unduk Ngadau.

Di samping terdapatnya undang-undang berkaitan yang termaktub dalam Seksyen 91, Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Sabah 1995, Islam juga tidak membenarkan penganutnya secara bebas menjadi ratu di khalayak ramai.

PAS Sabah berharap pihak berkuasa agama akan terus bertegas untuk tidak membenarkan umat Islam menyertai pertandingan seumpama ini.

Orang Islam tidak akan menghalang dan membantah program Unduk Ngadau ini bagi masyarakat bukan Islam kerana ianya telah menjadi budaya masyarakat Kadazan-Dusun-Murut (KDM) di Sabah. Tetapi jangan sesekali melibatkan peserta yang beragama Islam.

MOHD AMINUDDIN ALING
Pesuruhjaya PAS Sabah
24 Disember 2018 – HARAKAHDAILY 24/12/2018