Bila Islam disentuh, tiada kerjasama

KUALA LUMPUR: Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, dunia hari ini dapat menyaksikan kegagalan ideologi dan undang-undang ciptaan manusia di seluruh dunia.

Advertisement

Beliau berkata, tidak salah jika ingin bergiat dalam ekonomi sahaja tetapi sesat jika mengatakan politik tiada dalam Islam.

“Ulama yang menubuhkan parti PAS adalah membawa agenda dakwah dan politik,” katanya.

Tambah beliau, PAS adalah mata rantai jamaah Islam yang tidak putus melangsungkan perjuangan Islam tanpa pemisahan antara agama dan politik.

“Kita ada jentera dan akar umbi, kita tegak dengan Islam yang kita perjuangkan. Kita boleh bekerjasama dengan sesiapa sahaja yang sanggup bekerjasama demi membuat perubahan politik negara,” ujarnya.

Namun tegas beliau, jangan ganggu Islam yang diperjuangkan.

“Bila Islam disentuh, kerjasama tiada dengan siapa sahaja,” ujarnya ketika merasmikan Seminar Sejarah PAS di Kolej Universiti Islam Zulkifli Muhammad (KUIZM).

Sementara itu, Pengerusi Sidang Assabiqun PAS Pusat, Subky Abdul Latif berkata, tujuan seminar itu adalah untuk memahami sejarah PAS dan mengekalkan orang PAS agar tidak meninggalkan PAS serta sekali gus untuk mendorong mereka kembali kepada PAS. – HARAKAHDAILY 19/1/2019